HSB- där jämställdhet bor

I Göteborgs manligt dominerande byggsektor finns det hopp. Det stavas HSB. Sedan fem år tillbaka är det en kvinna som håller i styrelsens ordförandeklubba. Här är ledning och chefsled fullständigt jämställd och när det gäller att sköta markaffärer och hålla i stora bostadsbyggen dominerar kvinnorna.

-          Vi går strikt på kompetens när vi rekryterar. Att det inte skulle finnas kvinnor till typiska traditionella byggtjänster är inte sant. Det gäller bara att leta på rätt ställe, säger Lars Göran Andersson, VD på HSB Göteborg.

Idag är det jämställt på HSB Göteborg, men så har det inte alltid sett ut. För bara sex år sedan fanns inga kvinnor i HSB Göteborgs ledning och cheferna var övervägande män.
-          Att skapa ett jämställt företag är inget som görs av sig självt. Vi har arbetat mycket aktivt och medvetet på ledningsnivå med jämställdhetsfrågan under de senaste åren och nu ser vi resultatet, säger Emma Hård, personalchef på HSB Göteborg.

2005 ställdes för första gången frågor kring ämnet jämställdhet i en medarbetarundersökning. När svaren visade på missnöje bland unga kvinnor i organisationen blev det en väckarklocka för dåvarande ledning som såg allvaret och tog tag i frågan. Genom att arbeta med fokusgrupper bland medarbetare fick ledningen snabbt fram en bruttolista att utgå ifrån.
-          Det var många fysiska saker som kom fram här och som enkelt kunde åtgärdas. Exempelvis omklädningsrum och arbetskläder bättre anpassade för kvinnor. Men även strukturella frågor lyftes fram, säger Emma Hård.

Jämställdhetsarbetet tog nu ordentlig fart och 2008 bestod ledningsgruppen på HSB Göteborg av fyra kvinnor. Året därpå utökades gruppen ytterligare med en kvinna, samtliga återfinns idag på strategiskt viktiga poster.
-          Normer i ett företag sätts i ledningsgruppen. Det är min fulla övertygelse. Därför är det extra viktigt att mångfaldsfrågan hålls aktuell just här, hela tiden. Vill företaget uppnå kvalitet i beslut, skapa förutsättningar för innovation, nytänkande och öka lönsamheten finns det idag inga genvägar att ta. Det är mångfald som krävs, säger Emma Hård.

Numera finns även strategiskt mål kring mångfald som säger att HSB Göteborgs personal ska spegla verksamhetsområdet. Idag har 24 procent av de som bor inom HSB Göteborgs upptagningsområde utländsk bakgrund, hos HSB Göteborgs medarbetare är denna siffra 15 procent.
-          Här ligger nu vår fokus nu, att vi behöver rekrytera fler medarbetare med utländsk bakgrund*. För vi vet att det är i just rekryteringssituationen som vi har möjlighet att förändra, säger Emma Hård.

Under 2012 ska HSB Göteborg bland annat satsa på att rekrytera in medarbetare och praktikanter som ökar mångfalden i organisationens olika verksamhetsområden.
-          Vi har startat upp en dialog med Göteborgs stad, nätverket CSR och Folkuniversitetet. Och vi ser fram emot ett bra samarbete med bland annat Handelshögskolan i Göteborg och Chalmers Tekniska Högskola, säger Emma Hård.

Vill du veta mer, kontakta
Emma Hård, personalchef HSB Göteborg
Telefon: 031-85  93 45
E-post: emma.hard@gbg.hsb.se

*Definition: utlandsfödd eller inrikesfödd av två utlandsfödda föräldrar.