HSB Göteborg först i Sverige att verifieras i socialt ansvarstagande.

HSB Göteborg först i Sverige att verifieras i socialt ansvarstagande.

HSB Göteborgs arbete med socialt ansvarstagande har nu – för första gången i Sverige – granskats och verifierats av en oberoende part. Arbetet har utförts av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

– Socialt ansvarstagande, eller hållbarhet, blir mer och mer viktigt för organisationer som arbetar och tänker långsiktigt, säger Dag Sjöholm, sektionschef på SP Certifiering och även ordförande i den svenska verifieringsgrupp som tagit fram specifikationen för socialt ansvarstagande.

Verifieringen innebär att verifieraren granskar den dokumentation som organisationen hänvisar till i sin egendeklaration och intervjuar personal från olika nivåer i hela organisationen. Även intressenter till organisationen intervjuas.

– HSB har nu visat att de styrker allt det arbete inom social hållbarhet som krävs för verifiering. De har visat på ett gott engagemang, långsiktighet och tydlig struktur, vilket är tre viktiga pelare för att socialt hållbarhetsarbete ska bli just hållbart över tid, säger Dag Sjöholm.

Dialog i fokus
Själva verifieringsceremonin skedde symboliskt under fjärde Ansvarstafetten, ett event som skapats av HSB Göteborg för att sprida kunskap och erfarenhet kring socialt ansvartagande bland branschorganisationer och företag. Och det var en mycket glad Lars Göran Andersson, vd på HSB Göteborg som tog emot nyheten om att HSB Göteborg som första organisation i Sverige verifierats i arbetet med socialt ansvarstagande.– Vilken fantastisk nyhet!  Detta är ytterligare ett bevis på att HSB står för framtidens boendeutveckling. Genom att arbeta med socialt ansvarstagande hoppas vi nå målet att bli den bästa ansedda aktören i boendebranschen. För oss är det tydligt att ISO 26000 är det rätta verktyget att använda. Det bidrar till ökad affärsnytta, gör oss till en attraktivare arbetsgivare med stoltare medarbetare samtidigt som det stärker vårt varumärke.

Bakgrund ISO 26000 och verifiering:
Syftet med ISO 26000 »Guidance on Social Responsibility« är att den ska förtydliga innebörden av socialt ansvarstagande och vara ett konkret verktyg för alla organisationer som arbetar för en hållbar utveckling. Den innehåller en gemensam och globalt accepterad syn på definitioner, principer och kärnområden samt metoder för intressentdialog och kommunikation inom området socialt ansvarstagande. Standarden är helt frivillig och gäller alla typer av organisationer. Till skillnad från andra standarder inom hållbarhetsområdet är den inte certifierbar.

Verifieringen bygger på den nya svenska specifikationen SIS-SP 2: 2013 Systematisk egendeklaration – socialt ansvarstagande, som i sin tur har tagits fram från ISO 26000. Specifikationen tar upp miljömässigt, ekonomiskt och socialt ansvarstagande.

Vill du veta mer, kontakta

Dag Sjöholm, sektionschef på SP
E-post: dag.sjoholm@sp.se