HSB Göteborg undersöker vad grannar uppskattar och vilka beteenden som dina grannar retar sig på

Att leva tätt inpå varandra som grannar är inte alltid en enkel match. Balkongrillning, högljudda fester och rökning ut genom fönstret är några av de vanor som grannar irriterar sig på. Men det som stör mest är varken sådant som doftar eller låter. Nej, det som verkligen förargar är när grannen inte kostar på sig en hälsning när man stöter på varandra. Det är några av insikterna när HSB Göteborg frågat 7 000 göteborgare om relationen till grannarna.

I år firar bostadskooperativet HSB 100 år och därmed ett sekel av grannliv. Vad som irriterade grannarna för 100 år sedan vet vi inte, men i HSB Göteborgs undersökning svarar 7 356 av kooperativets medlemmar i Göteborg på frågor om relationen till grannarna idag, och vad de uppskattar och upplever som mest irriterande i livet mellan husen.

– Hundra år efter HSBs start bor idag var tionde svensk i en HSB-förening. Vi vet att grannar kan bidra till en viktig social gemenskap som många mår bra av. Vi undersöker förstås vad som funkar bra, men alla som bott nära andra vet att livet nära inpå andra människor kan innebära vissa utmaningar. Så vi passade på att också fråga vad som inte funkar. Genom den här undersökningen får vi en bättre förståelse för våra medlemmars vardag, önskemål och utmaningar, säger Lars Göran Andersson, vd på HSB Göteborg.

Utebliven hälsning, balkongrökning och hård gång i golvet

Det första steget till att undvika att vara en riktigt störig granne är enkelt – säg hej! En tredjedel av de svarande menar nämligen att det mest irriterande beteendet är när grannen inte kostar på sig en hälsning när man ses. Inte långt efter uteblivna hälsningsfraser, rankas grannar som röker på balkongen eller ut genom fönstret. Ett sådant beteende stör 30 procent av de svarande.

Och hälgång i parketten? Nej tack! På tredjeplats över störiga grannbeteenden hamnar oljud från hårda steg i golvet på våningen ovanför, vilket var fjärde boende svarar. Däremot är det endast en procent av de svarande som anger att grannar som synligt går omkring nakna hemma är ett problem.

Följ trivselreglerna – och ha sunt förnuft

Som boende i ett flerfamiljshus får man räkna med att det låter och levs i huset. Musik och sorl från en fest då och då eller stimmet från barn som leker, är alltså ljud som man kan behöva tolerera. Däremot måste man följa de trivselregler som föreningen har och inte agera på ett sätt som kan påverka grannarnas hälsa negativt.

Men vad som i praktiken kan anses vara en olämplig och påfrestande störning är inte alltid helt enkelt att avgöra. Vankas det födelsedagsfest i helgen? Eller står renovering på schemat? Då kan det vara en god idé är att meddela grannarna genom att sätta upp en lapp i trappuppgången. Är man själv den som blir störd är det viktigt att våga ta upp det med grannen – på ett konstruktivt sätt.

– Knacka på och öppna för ett respektfullt samtal där ni diskuterar en fungerande gemensam lösning. De flesta vill vara en bra granne! Behöver man ändå guidning i hur man ska hantera en störande granne finns hjälp att få. Vi i HSB har till exempel vår medlemsrådgivning och Boendesociala gruppen som stöd till medlemmarna, säger Lars Göran Andersson.

HSB Göteborg listar – det här stör man sig mest på hos grannen:

1. Hälsar inte vid möte (32 %)
    2. Röker på balkongen eller ut genom fönstret (30 %)
    3. Går så det hörs i tak och golv (23 %)
    4. Spelar hög musik eller har hög ljudnivå på TV:n (21 %)
    5. Ställer egna föremål i gemensamma utrymmen (19 %)

Om undersökningen

Idag har HSB Göteborg cirka 76 000 medlemmar och förvaltar 36 000 lägenheter i nästan 360 bostadsräddsföreningar, och har cirka 1 600 hyresrätter i verksamhetsområdet. Undersökningen är genomförd av HSB Göteborg mellan den 24 mars och 10 april 2023, med 7 356 deltagande. Svarsfrekvensen var 31 respektive 34 procent för boende i bostads- respektive hyresrätter.

Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig
    jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag som verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi tror att det goda boendet skapas genom välskötta hus, trygg boendeekonomi och god gemenskap. 2020 valdes HSB till bostadsbranschens mest hållbara varumärke – för tredje året i rad!

Idag är det över 74 000 medlemmar som tillsammans äger HSB Göteborg och som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från andra och ger våra medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.