HSBs succéprojekt i Alingsås.

HSBs succéprojekt i Alingsås.

I morgon går den första flytten till vackra brf Ljuset. Ett unikt projekt där de 54 lägenheterna såldes slut på rekordtid. Detta mycket tack vare att HSBs bosparare själv fick vara med och påverka sitt boende inför byggnationen.
- Stora generösa balkonger var ett av de förslag som vi tog fast på och som verkligen har attraherat köpare. Likaså är jag säker på att har det centrala läget med bara fem minuters gångpromenad till centrum gjort sitt för att skapa ett sådant stort intresse för projektet, säger Marika Ogrelius, marknadschef på HSB Göteborg.

Brf Ljuset har fått ett fint läge vid Säveån och Lillån med rogivande Nolhaga slottspark precis runt knuten. Husen har alla fått en tydlig energiprofil, projekterade utifrån passivhus-normen vilket gynnar både miljön och plånboken. Dessutom uppfylls kraven för Miljöklass silver, som förutom fokus på miljö även tar hänsyn till sociala aspekter på boende. Exempel på detta är de stora balkongerna som ger ett behagligt ljusinsläpp och även den gemensamma takterrassen som är tänkt att främja god grannkontakt, helt i linje med social hållbarhet.

-  Brf Ljuset är ett drömprojekt. Här finns allt vi vill att HSBs medlemmar ska få när de köper en bostad. God miljö, trygg ekonomi och förutsättningar för att skapa en god gemenskap. Ett lustfyllt boende helt enkelt, säger Marika Ogrelius.

Om brf Ljuset:
Arkitekten som ritat HSB Brf Ljuset är Anders Glantz, Glantz Arkitektstudio.
Optimal utsikt, solinfall och ljus har varit styrande kvaliteter vid planeringen av både lägenheter och balkongers utformning. Nästan samtliga lägenheter har balkonger eller uteplatser åt väster eller söder. Välplanerade, flexibla och yteffektiva lägenheter har också varit viktiga ledord. Genom planlösningar som innehåller både tillval och frånval har de flesta önskemål från köparna kunnat tillfredställas. Husen har byggts och isolerats med utgångspunkt i den energieffektiva passivhustekniken, vilket gynnar både miljön och plånboken. Lägenheterna har en ovanligt stor frihet till egna planlösningar. Alla lägenheterna har stora, balkonger, i många fall generösa hörnbalkonger som kan glasas in till hälften. Dessutom finns tillgång till övernattningsrum och gemensam tvättstuga.

Har du ytterligare pressfrågor, kontakta
Marika Ogrelius, marknadschef HSB Göteborg
Tele: 010-420 20 65 E-post: marika.ogrelius@gbg.hsb.se