Inflyttningsfest i Kvillebäcken - den 27 februari befolkas Göteborgs nya stadsdel

Onsdag den 27 februari
Tid: kl 15.00-19.00
Plats: Kvillebäcken i Göteborg

Det byggs allt färre lägenheter i Göteborg. Samtidigt ökar bostadsbristen. I Kvillebäcken byggs det däremot för fullt och nu ska de första boende flytta in i området. Något som ska firas med en inflyttningsfest för både nyinflyttade Kvillebor, grannar och andra nyfikna.

Mellan 15.00 -19.00 kommer bland annat Kvartersodlats café ha öppet och livemusik att spelas. Kl. 16.30 öppnas dessutom visningslägenheter för de som vill kika in i de nybyggda husen.

I Kvillebäcken samarbetar åtta bolag för att skapa en levande stadsdel där 2000 nya lägenheter – 25 % hyresrätter och 75 % bostadsrätter – samsas med kontor, butiker, restauranger, förskolor och en rad andra verksamheter. Varje byggbolag kommer att sätta sin prägel på Kvillebäcken, med olika material, byggtekniker och inte minst arkitektur. Hösten 2010 inleddes bygget i Kvillebäcken och 2018 kommer stadsdelen att stå helt klar. Ända sedan start har miljöambitionerna för Kvillebäcken varit högt ställda: stadsdelen ska bli den första i Göteborg som byggs efter stadens nya och tuffa miljökrav. Något som innebär att trafik och bebyggelse anpassas till ett mer hållbart ekologiskt samhälle, där människor exempelvis inte är beroende av biltransporter. Alla byggnader i stadsdelen kommer dessutom att certifieras enligt det svenska miljöklassningssystemet Miljöbyggnad.

OSA senast den 26 februari till lina.hulten@cordovan.se

För mer information, kontakta:Johan Ekman, Kommunikationschef Älvstranden Utveckling AB,

Mail: Johan.Ekman@alvstranden.goteborg.se

För intervju med nyinflyttad Kvillebo (intervjuer ges även på plats mellan 15.00 -16.00) kontakta: Johan Gustafsson Tel: 0727-40 38 04

Om Kvillebäcken
Kvillebäcken är en helt ny stadsdel i Göteborg. Totalt ska 2000 nya lägenheter byggas. Visionerna för Kvillebäcken är att skapa en levande stadsdel där mötet mellan människor står i fokus och där invånarna kan leva klimatsmart. Allt endast 6 minuter från Brunnsparken. Nya Kvillebäcken byggs av ett byggkonsortium bestående av Bostadsbolaget, Derome, HSB Göteborg, Ivar Kjellberg, NCC, Veidekke, Wallenstam och Älvstranden utveckling. Nya Kvillebäcken är det första området som byggs utifrån Göteborgs stads nya och tuffa miljökrav. Läs mer på www.kvillebäcken.se

HSB Göteborgs säljer just nu projektet brf Verona i Brf Verona erbjuder ett bekvämt och ytsmart boende med härligt balkongliv. Glasade dubbeldörrar mot den stora balkongen och dess odlingsmöjligheter ger luft och ljus. Passa på att kika in i vår möblerade visningslägenhet kl 16:30 den 27 februari. Mer information finner du på www.hsb.se/goteborg/veron Kvillebäcken.

HSBs uppdrag är att i samverkan med medlemmarna skapa vad vi kallar Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boendegemenskap. Eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från våra konkurrenter, och ger våra medlemmar chansen att utveckla sitt boende till något unikt och givande.