Inga grannfejder med rätt rådgivning

Inga grannfejder med rätt rådgivning

Idag den 7 april lanserar HSB Göteborg en ny kostnadsfri Bosocial rådgivning på telefon. Här svarar utbildade socionomer på de boendes frågor kring allt som rör grannsämja.

- Det kan vara frågor som rör ett barn på gården som verkar fara illa, en granne som stör, eller att någon i huset inte verkar må så bra. Då finns vi på telefon och kan ge rätt information om vart man kan vända sig, säger Annika Blidberg, som arbetar som socionom på Nabo, HSB Göteborg och som också tagit fram den nya rådgivningen.

HSB har under många år sett att trygghet ger de bästa förutsättningarna för att skapa ett gott boende. Genom den nya rådgivningen hoppas man kunna bidra med ytterligare kunskap ut till HSB medlemmar

- Oftast är det  enkelt att prata om den fysiska miljön som brandskydd och hur buskarna ska beskäras men svårare att fråga någon hur man har det och hur man mår. Vi på Bosocial rådgivning vill göra det lättare för att människor att faktiskt se varandra och få till en bra kommunikation. Vi vill helt enkelt främja ett boende där människor bryr sig om varandra och känner engagemang för att förhindra utanförskap och isolering. Vår erfarenhet är också att det är så lätt hänt att små saker växer sig stora och blir mycket större än vad det behöver. Så vår förhoppning är att kunna ge de boende verktyg de behöver och förståelse för de fördelar som faktiskt finns med att vi alla har våra olikheter, säger Annika Blidberg.

Under flera år har HSB Göteborgs medarbetare arbetat med att ta fram nya hållbara tjänster för HSBs medlemmar och kunder. Tjänsten Bosocial rådgivning är ett exempel på just detta. Från och med tisdag 7 april kan alla styrelser och övriga medlemmar i HSB ringa in med sina bosociala frågor. Telefonrådgivningen har öppet måndag-torsdag klockan 13-14 på telefon 0727 327 771.

BAKGRUND: Sedan 2003 har HSB föreningar som tecknat Nabo avtal kunna få hjälp med olika typer av sociala frågor där Nabo samarbetar med andra myndigheter och frivilliga organisationen. Här har man sett att en god dialog är viktig för att skapa ett tryggt boende och stöd i vad man har för rätt att få hjälp med och vad man inte kan förvänta sig att samhället skall kunna erbjuda. Nu vill HSB utöka möjligheten för även medlemmar som inte tecknat Nabo avtal att kunna få rådgivning inom bosociala frågor. Tjänsten tillhandahålls av fyra socionomerna som arbetar på Nabo. De har alla bred erfarenhet från olika sociala verksamhetsområden, bland annat missbruksvård, psykiatri, äldreomsorg, ungdomshandläggning, grannmedling och allmän sjukvård.

Vill du veta mer, kontakta Annika Blidberg, socionom Nabo på HSB Göteborg Telefon: 010-442 21 31 eller 0707-21 51 77  E-post: annika.blidberg@hsb.se

HSBs uppdrag är att i samverkan med medlemmarna skapa vad vi kallar Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boendegemenskap. Eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från våra konkurrenter, och ger våra medlemmar chansen att utveckla sitt boende tillnågot unikt och givande.