Känslig fråga för unga får nu en egen app.

Känslig fråga för unga får nu en egen app.

Vad ska jag ha för jobbet jag lägger ner i styrelsen hos min bostadsrättsförening? Kan jag med  att begära något mer än att enbart få ett tack på årsstämman? Nu lanserar HSB Göteborg en ”Styrelseapp” för att hjälpa föreningarna att hitta svaren.
- Jag vågar påstå att för låga styrelsearvoden inte är hållbart i längden. Dagens unga värdesätter sin fritid högt och att i princip jobba gratis i sin bostadsrättsförening är inte särskilt lockande. Vill man få unga intresserade av att ta förtroendeuppdrag i framtidens bostadsrättsstyrelser så tror jag det är nödvändigt att se över arvodesnivåerna,säger Henrik Wolfbrandt, föreningsombud på HSB Göteborg.

I dag varierar arvodesnivåerna stort. En del föreningar har vettiga arvoden medan många ligger lite lågt. I vissa fall utgår väldigt sparsamma arvoden till styrelsens ledamöter. För att underlätta för styrelserna har HSB Göteborg tagit fram styrelseappen. Här får man snabbt och enkelt fram en rekommenderad summa på vad bostadsrättsföreningen bör ge var och en av sina ledamöter   styrelsearvode. Vad som är ett rimligt arvode är kopplad till ansvar och arbetsinsats och avhängt av hur många lägenheter föreningen har, likaså om man köper in externa tjänster som exempelvis vicevärd eller förvaltare och om man står inför stora ombyggnader.
-  Styrelseappen är ett bra verktyg att ha till hands. Det är ingen vetenskap utan en rekommendation som ska ses som ett bra underlag till diskussion inför beslut om styrelsearvode när detta ska tas på föreningsstämman, säger Henrik Wolfbrandt.

Ladda ner Styrelseappen gratis på Appstore eller på Google play genom att söka på Styrelseapp.

Vill du veta mer, kontakta
Cecilia Lööf, informationschef HSB Göteborg
Tele: 010-442 21 31