Klart för byggstart i Nya Hovås

Nu har detaljplanen för Nya Hovås fått grönt ljus. Projektet passerar därmed den största milstolpen hittills, och snart börjar byggandet av 850 lägenheter, handel och kontor och skola. Nyckeln till framgången är öppenhet och dialog. Det är samtliga inblandade överens om.
I västra Göteborg har utvecklingsprojekten gått på tomgång i årtionden. Området Södra Brottkärr tog 45 år från idé till genomförande. En historiskt lång process kantad av bakslag och flera hundra överklaganden. Slutresultatet blev 300 bostäder. Nya Hovås blir raka motsatsen.
- Jag har aldrig upplevt en smidigare process i den här skalan. Det känns som att vi hittat ett helt nytt recept för samhällsbyggnad, säger Lars Göran Andersson, VD för HSB Göteborg som är en av fyra parter i Nya Hovås. Här samspelar alla – både entreprenörer, politiker och tjänstemän – på ett sätt som snabbar på bostadsbyggandet och samtidigt ger ökad kvalitet.

Lars Henriksson på Skanska håller med.
- Det konstruktiva samspelet är nödvändigt för framtidens byggande i hela landet. Om vi inte lyckas öka takten i det svenska bostadsbyggandet får det stora ekonomiska följder.

När allt står klart kommer Nya Hovås att omfatta omkring 1300 bostäder, handelsytor
om cirka 20 000 kvadratmeter samt verksamhetsytor som skapar cirka 600 nya
arbetsplatser. Ambitionen är att skapa en levande stadsdel som är vital året om. På så vis blir Nya Hovås ett viktigt tillskott till Göteborg och regionen i stort.
- Vi har en kombination med tre av landets ledande bostadsutvecklare och ett företag som redan är lokalt etablerade som expert på handel. Det är en stark laguppställning, säger Olof Olausson, regionchef på Veidekke Bostad.

Nya
Hovås växer utifrån det befintliga Origohuset, ett uppskattat och väl fungerande närcentrum som sedan 2008 är navet i området.

- Vi tar med oss många positiva erfarenheter därifrån, säger Jacob Torell, VD i Next Step Group. De åtta butiker som redan finns på plats ska få sällskap av ytterligare 20-30 butiker i ett koncept som vi kallar ”Very Small Shops”, småskaliga och personliga butiker, långt ifrån traditionell volymhandel.

För mer information om Nya Hovås, kontakta:

• Lars Henriksson, regionchef nya hem, Skanska Sverige, 010-448 46 68, lars.g.henriksson@skanska.se

• Olof Olausson, regionchef Veidekke Bostad, 0761-264045, olof.olausson@veidekke.se

• Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg, 010-442 20 22, larsgoran.andersson@gbg.hsb.se

• Jacob Torell, vd Next Step Group, 0706-22 23 35, jacob@nsgroup.se