Kooperativ ökar snabbast i Göteborg

Kooperativ ökar snabbast i Göteborg

Att starta kooperativ har blivit en trend i Göteborg.  Ekonomisk förening, den kooperativa företagsformen, är den företagsform som ökar snabbast i storstäderna och ligger i topp i Göteborgsområdet. Det visar siffror från SCB som HSB Göteborg och Coompanion Göteborgsregionen tagit fram.

I Göteborg har antalet aktiva kooperativ ökat med 61 procent jämfört med exempelvis antalet aktiebolag som enbart ökat med 43 procent, enligt statistik från SCB. En förklaring hittas bland annat i tidigare undersökningar[1] som har visat att unga i åldern 18-30 år som kan tänka sig att starta företag, helst vill göra det tillsammans med någon eller några andra. Detta visar sig nu tydligt genom att den kooperativa företagsformen ökar snabbast, och allra mest i storstäderna.

–      Vi ser att unga värderar medlemsföretag högt. De gillar tanken att få dela både glädje och ansvar, vilket är synonymt med kooperativt företagande, säger Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg.

På senare år har allt fler inom mediesfären valt ekonomisk förening som företagsform. En av dem som verkar i Göteborg är Rabash Webb- och designbyrå.
– För oss har det varit viktigt att visa att vi är ett kooperativ. För våra kunder, som nästan alla är samhällsengagerade, är vi en byrå som sticker ut positivt, säger Jacob Brydolf, en av grundarna till Rabash Webb & Designkooperativ.

Fakta: SCB har på uppdrag av HSB Göteborg och Coompanion Göteborgsregionen tagit fram antal aktiva[2] företag per företagsform, dels för 2001 och dels för 2011. Ekonomisk förening har ökat i hela landet men i Göteborg och övriga storstäder, är det den företagsform som ökar snabbast.

Förändringar i procent per företagsform 2001-2011 (sifforna avser Göteborgsområdet):

Enskild firma +42            Aktiebolag +43%             Handelsbolag -8%              Ekonomisk förening +61%

Cecilia Lööf                         Jacob Brydolf
Informationschef                Grundare
HSB Göteborg                     Rabash Webb & Designkooperativ   www.rabash.se
0707-21 51 77                     0705-260284
cecilia.loof@gbg.hsb.se    jacob@rabash.se

[1] Nuteks Entreprenörskapsbarometer 2008
[2] Med aktiva menas att företagen är registrerade för moms och/eller som arbetsgivare

HSBs uppdrag är att i samverkan med medlemmarna skapa vad vi kallar Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boendegemenskap. Eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från våra konkurrenter, och ger våra medlemmar chansen att utveckla sitt boende till något unikt och givande.