Ny tjänst ska sätta fart på styrelsearbetet

Ny tjänst ska sätta fart på styrelsearbetet

Hur kan bostadsrättsföreningar hantera komplexa frågeställningar och samtidigt mäkta med både vardagens små frågor och långsiktiga utmaningar? För att stötta föreningarna lanseras nu en ny tjänst, Helhetsförvaltaren.
– Med ett fokus på långsiktiga frågor kan vi få styrelser att lyfta, säger Dan Henriksson, affärsutvecklare på HSB Göteborg.

Bostadsrättsföreningarnas styrelser bär på ett stort ansvar, och är viktiga aktörer i samhället. Deras beslut påverkar boendemiljön för medlemmarna, och ger ringar på vattnet även utanför föreningen. Ändå visar undersökningar från HSB Göteborg att 67 procent av Västsveriges bostadsrättshavare väljer att inte engagera sig i föreningens styrelse, och hälften av dem säger att det beror på att arbetet är för tidskrävande.

Dagens bostadsrättsföreningar ställs inför en mängd komplexa frågor, i en allt mer teknikintensiv och digitaliserad värld, med höga krav på hållbarhet. I kombination med medlemmarnas tidsbrist, och ett falnande intresse för föreningsliv, riskerar styrelsearbetet att tappa både fart och riktning.

– Det blir allt svårare för bostadsrättsföreningar att rekrytera nya ledamöter och styrelsearbetet ses fortfarande som en tidskrävande hobbyaktivitet. Vi håller inte med om det, vi anser tvärtom att styrelsernas arbete är enormt viktigt – och vi vill höja arbetets status. Genom att hjälpa styrelserna att fokusera på långsiktiga, strategiska frågor kan vi få styrelsearbetet att lyfta och kännas både roligt, givande och utmanande, säger Dan Henriksson, affärsutvecklare på HSB Göteborg.

För att stötta styrelserna lanserar HSB Göteborg tjänsten Helhetsförvaltaren. Inte endast för att det är ett nytt, mer offensivt sätt att arbeta med bostadsrättsförvaltning, utan också på grund av möjligheten det innebär när en extern aktör får mandat att driva frågor i styrelsearbetet framåt. En HSB-anställd helhetsförvaltare kan hjälpa styrelsen att jobba proaktivt med föreningens möjligheter och utmaningar, med stöd genom hela processer; från idé till förslag, genomförande och verkställande.

– När styrelsen kan prioritera strategiskt arbete, leder det ofta till positiva spiraler så som bättre ekonomiska marginaler, och med HSB Göteborg i ryggen minskar också glappet mellan styrelsen och medlemmarna, säger Dan Henriksson.

Hela HSBs uppdrag går ut på att tillsammans med medlemmarna skapa det goda boendet, som karaktäriseras av medlemsnytta och insyn. Samtidigt vill HSB också vara en viktig aktör för det hållbara samhället, med ambitionen att påverka hela samhället i en hållbar och positiv riktning. Två viktiga uppdrag som går igen även i den nya tjänsten, när helhetsförvaltaren kan hjälpa bostadsrättsföreningar att fokusera på långsiktiga frågor.

– Traditionell förvaltning är ju mest ett bevarande, och ibland känns det som att all tid går åt att hålla huvudet ovanför vattenytan. Med den här tjänsten går vi från att bara laga, reparera och byta till att tänka framåt; ska föreningen installera solceller, bygga ut, eller få ned sina driftkostnader? Helhetsförvaltaren kan ta ansvar och genomföra projekt så de inte bara stannar som idéer och visioner på ett papper. De föreningar som redan har tecknat avtal är mycket positiva och kan växla upp föreningsarbetet, säger David Albinsson, tjänsteansvarig på HSB Göteborg.

När tjänsten nu införlivas i verksamheten hoppas HSB Göteborg att bostadsrättsföreningarna i regionen i än högre grad ska professionaliseras.

– Vi har redan märkt att medlemmarna känner sig mer delaktiga när någon från oss är närvarande och kan driva igenom frågor tillsammans med föreningen. Det öppnar upp för dialog och transparens – att inte behöva lämna synpunkterna till en granne utan istället till en extern person får medlemmarna att engagera sig mer. Vi vet också att styrelser som lyckas få medlemmarna att känna sig delaktiga och lyssnade på fungerar bättre, säger Dan Henriksson.

Läs mer om tjänsten på HSB.se.

Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.