Ny undersökning visar positiva siffror för HSB Göteborgs mångfaldsarbete.

Senaste rapporten från SCB visar att HSB Göteborgs nya medlemmar med utländsk bakgrund fortsätter att öka. 2013 var siffran 18,5%, idag är antalet nya medlemmar med utländsk bakgrund 21,6%.

- Det är mycket glädjande att allt fler människor från olika bakgrunder hittar till oss på HSB. Vi ser tydligt att aktivt arbete krävs för att öka mångfalden bland medlemmarna. För oss på HSB är det oerhört viktigt och affärskritiskt att antalet medlemmar och medarbetare med utländsk bakgrund procentuellt speglar det samhälle vi verkar i. Ännu är vi inte i mål, men vi ska ta oss dit, säger Lars Göran Andersson, vd på HSB Göteborg.

HSB Göteborg har länge arbetat med hållbarhetsfrågan. Mänskliga rättigheter och allas lika värde ingår i ett av de tre prioriterade fokusområden som prioriteras. Mångfaldspolicy, tydliga mångfaldsmål och genom kraftfullt strategiskt mångfaldsarbetet hoppas man nu på en fortsatt ökning av antalet medlemmar med utländsk bakgrund.

- Vi är ute och pratar mycket om HSB Göteborgs mångfaldsarbete. Bland annat har vi samarbete med ungdomar.se och håller workshop för att få reda på hur unga från olika delar av regionen vill bo i framtiden, säger Lars Göran Andersson.

Just bostadsrätten som fenomen är typisk svensk till upplåtelseform. Kunskap kring HSBs medlemskap och bosparandets fördelar har ända sedan starten för 90 år sedan oftast gått i arv från mor- och farföräldrar till barn och barnbarn.

- Unga med utländsk bakgrund har, av naturliga skäl, inte samma förutsättningar att få kunskapen om HSB till sig och därför är det vårt ansvar att berätta för dem om bostadsrättens fördelar. HSB är till för alla och då måste vi ta ansvar för att vi skapar ett modernt HSB. Ett HSB som speglar framtidens Sverige, säger Lars Göran Andersson.

Ikväll onsdag 16 sept klockan 18:00 står Milad Mohammadi på scen på Bergakungen i Göteborg och berättar för HSBs medlemmar om varför lika barn leka bäst, men inte hittar på de bästa lekarna. Han tar utgångspunkt i sin egen berättelse om hur hans uppväxt präglats av utanförskap och diskriminering efter att ha flytt från Iran till Sverige. En erfarenhet han nu vänt till fördel för att visa på hur vi tillsammans kan skapa ett tillåtande och hållbart samhälle.

Bakgrund: Milad Mohammadi blev vid 22 års ålder Sveriges yngsta jurist och statsvetare genom tiderna. Idag är han hyllad som en av Sveriges bästa talare. En inspiratör som vågar sticka ut hakan och utmana.

Först i Sverige! HSB Göteborg är verifierat i hållbart samhällsansvar.
HSBs uppdrag är att i samverkan med medlemmarna skapa vad vi kallar Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boendegemenskap. Detta har vi gjort i 90 år! och firar såklart hela året ut med aktiviteter och gratis utbildning för bostadsrättsstyrelserna. Eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från våra konkurrenter, och ger våra medlemmar chansen att utveckla sitt boende till något unikt och givande.