Pris till HSBs passivhusprojekt i Öjersjö

Pris till HSBs passivhusprojekt i Öjersjö

HSB Göteborg har, tillsammans med ABAKO arkitektkontor AB, tilldelats Partille kommuns byggpris 2011. Utmärkelsen delas ut till hus av hög arkitektoniskt kvalitet.

- Vi är såklart mycket glada och stolta över att få ta emot priset. HSB brf Öjersjö är ett fint projekt som lyckats kombinera god arkitektur med social- och miljömässig hållbarhet. Det ligger helt rätt i tiden med sin tydliga miljöprofilering, säger Rickard Malm, projektchef på HSB Göteborg.

HSB brf Öjersjö består av 28 bostäder och de faluröda tvåvåningshusen omgärdas av stenmurar, ängar och beteshagar. Vid första anblicken förs tankarna till den klassiska stugan – men innanför den lantliga idyllen gömmer sig modern och miljövänlig teknik. Här är energiåtgången max 45 kwh/kvm år, vilket bland annat uppnås genom tät byggkonstruktion, tjock isolering och fönster med låga u-värden.

- Tack vare ett mycket gott samarbete med arkitekten Lena Amstrand på ABAKO arkitektkontor AB, som arbetat mycket med placeringen av husen i området, har vi lyckats kombinera skapandet av ljusa och funktionella bostäder med alla passivteknikens fördelar, säger Rickard Malm.

Juryns motivering till att utse byggherre och arkitekt till Brf Öjersjö i Hallenområdet som pristagare är:

”Grupphusbebyggelsen är en modern tolkning av västsvensk agrar byggnadstradition. Området är väl genomarbetat på alla nivåer från husplacering och markplanering ner till färgval och detaljer där även passivhusets teknik utgör en del av gestaltningen.”

Bakgrund till Partille kommuns byggpris:
Bygg- och miljönämnden beslutar varje år på novembernämnden om pristagare för Partille kommuns byggpris. Utmärkelsen delas ut för hus eller byggnader av hög arkitektoniskt kvalitet. Byggnaderna ska vara färdigställda under året och priset tilldelas byggherre och/eller arkitekt. Prismottagaren föreslås i en grupp bestående av byggnadsnämndens presidium och två tjänstemän, vilka 2011 var Anna-Karin Törnkrantz och Viveca Risberg. Ordförande i bygg- och miljönämnden Mats Lennartsson var sammankallande.

Pressbilder från priskvällen samt på HSB brf Öjersjö hittar du här

Bildtext: Mats Lennartsson, ordförande  i Bygg- och miljönämnden, Partille kommun tillsammans med Rickard Malm (th), projektchef på HSB Göteborg som tog emot Partille kommuns byggpris 2011. Foto: Lars-Göran Andersson, HSB Göteborg

Vill du veta mer, kontakta
Rickard Malm, projektchef HSB Göteborg
Telefon: 031-720 29 46 Eller 0736-20 29 46
E-post: rickard.malm@gbg.hsb.se

HSBs uppdrag är att i samverkan med medlemmarna skapa vad vi kallar Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boendegemenskap. Eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från våra konkurrenter, och ger våra medlemmar chansen att utveckla sitt boende till något unikt och givande.