ALLMÄNHETEN FÅR BYGGA HSBs NYA LANDMÄRKE I STOCKHOLMS INNERSTAD – I MINECRAFT

Equator Stockholm/Mojang, en av de utvalda arkitekterna i HSB Stockholms tävling om att bygga ett landmärke i Stockholms innerstad, ger nu allmänheten möjlighet att bidra i deras tävlingsbidrag. I dataspelet Minecraft kommer alla intresserade att kunna bygga sitt eget hus på den tilltänkta tomten på Fleminggatan. Minecraftbyggena kommer att granskas och tre vinnare koras. Idéerna och innovationerna i byggena kommer att användas i Equators förslag till ett fysiskt hus.

- Vi tycker att användandet av Minecraft är spännande för att nå unga innovationer i framtidens boende. Att de unga själva bygger de bostäder de vill ha är en fantastisk utgångspunkt. Genom denna tävling vill vi utmana oss själva och branschen att tänka utanför ramarna och rita upp ett landmärke för Stockholm, säger Anders Svensson, VD på HSB Stockholm

Under hela juli kommer tävlingen att fortgå. Meningen är att unga spelare ska kunna bidra till det Stockholm som de ska bo i när de blir vuxna. Metodiken är unik i Sverige, i FNs regi arbetar Mojang med ett liknande upplägg för att hitta nya former för slumområden i Kenya.

– Minecraft är ett verktyg som passar bra för skapa byggnader i och dessutom välanvänt av dagens ungdomar. Vi tror att det finns en stor kraft i att använda allmänheten och HSBs medlemmars input till vårt förslag, säger Annica Carlsson på Equator Stockholm.

För att medverka i tävlingen går man in på spelet Minecraft och skriver in serveradressen: ksf.so. Läs mer om tävlingsförfarandet på www.equator.se.

Redan idag kan man rösta på inkomna förslag på HSB Stockholms Facebook-sida: https://www.facebook.com/HSBstockholm . Den slutgiltiga vinnaren kommer att utses på Bostadsrättsmässan i november genomen jury och allmänhetens röst som fastställs efter resultatet i omröstningarna på facebooksidan.

Om HSBs nya landmärkeHSB Stockholm planerar inför sitt 100-års jubileum år 2023 ett spektakulärt byggnadsprojekt. Vi vill bygga bostäder med djärv, nyskapande, miljömedveten arkitektur som väcker uppmärksamhet och debatt, samtidigt som vi lyfter framtidens boende! Vår vision är att HSB ska ta ännu större plats i boendefrågan i Stockholm, och att i detta projekt tillsammans med unga arkitekter skapa en byggnad som förstärker Stockholms identitet som Sveriges huvudstad.
Läs mer på: www.hsb.se/stockholm/2023

Arkitektsamarbetena som är med i tävlingen är Equator Stockholm AB/Mojang, Utopia Arkitekter/Rosenbergs Arkitekter och Dinelljohansson/Berg/C.F.Möller Architects.

Om Minecraft
Minecraft är ett strategiskt byggspel till dator men har även släppts på Android, IOS, Xbox 360 och Linux. Spelet har fått ett extremt varmt mottagande från spelkritiker såväl som konsumenter och har blivit ett av de mest inflytelserika och framgångsrika indiespelen som någonsin skapats. I dagsläget finns över 15 miljoner Minecraftanvändare spridda över hela världen. I Sverige finns drygt en halv miljon.

Kontakter i frågan:

Håkan Falk, vd