Gå direkt till innehåll
Gymbarometern, med över 4000 respondenter, visar att majoriteten (över 70%) aldrig har skadat sig eller endast skadat sig någon enstaka gång under hela sitt aktiva gymliv.

Gymgrossisten slår hål på myt om hög skaderisk på gymmet!

En glädjande nyhet är att det är mycket lägre skaderisk med styrketräning än den allmänna uppfattningen. Över 70% i undersökningen har aldrig skadat sig eller endast skadat sig någon enstaka gång under hela sitt aktiva gymliv. 24% skadar sig någon gång per år. De tre främsta kroppsdelarna vi tenderar att skada är axel, rygg eller knä. Gymgrossisten frågade träningsexperten och mångentreprenören Lovisa "Lofsan" Sandström om vad de vanligaste anledningarna är om man skadar sig på gymmet.

- Min erfarenhet är att det är få som skadar sig eller plötsligt får ont i en kroppsdel medan man gör en övning i gymmet. Det vanliga är istället att man först efter ett pass kan få känningar i en axel eller i ett knä men man vet inte exakt vilken övning som orsakade det. Ibland kan känningar uppstå i ryggen när man exempelvis kör supertunga marklyft, det som ofta beskrivs som ryggskott men det är nog minst lika vanligt att smärtan uppstår vid trädgårdsarbete eller snöskottning, menar Lofsan.

- En annan vanlig men otippat gymskada som många PT´s nog känner till är den dråpliga ”tåkrossen”, dvs när man missar att en liten vikt är utanför den stora viktplattan och därmed faller den ner på foten. Därför är det smart att alltid träna med skor på! tillägger hon.

Kategorier

Health and Sports Nutrition Group HSNG AB består av Gymgrossisten.com, Bodystore.com, Vitaminmanager.com och Fitness Market Nordic. HSNG är ledande inom försäljning av kosttillskott och hälsokost på den nordiska marknaden. Sedan januari 2018 är HSNG en del av koncernen Orkla och tillhör affärssegmentet Orkla Care.

Joanna Mossberg

Ledande inom försäljning av kosttillskott och hälsokost på nordiska marknaden.

Health and Sports Nutrition Group HSNG AB
Svetsarvägen 15