Devex Mekatronik satsar på nytt prototyplabb inom Komposit och AM

Komposit och primärt kolfiberkomposit har ofta förknippats med rymd- och flygindustrin och främst för sin lätta konstruktion, höga kostnad och låga produktionstakt. För 20 år sedan var detta fakta men med den material- och produktionstekniska utveckling som skett sedan dess kan nu nya produkter och branscher tillgängliggöra sig kompositmaterialens fördelar.

Vår strävan är att låta svensk industri ta del av den kunskapen för att tillsammans göra oss starkare.

Vi kan därför nu introducera vårt nya utbildnings- och prototyplabb med syftet att bredda kompetensen inom tillverkningsteknikerna AM och Komposit för både medarbetare, samarbetspartners men även kunder.

Vi har bland annat installerat den nya pulverbäddsskrivaren från Lasertech med hjälp av Torbjörn Holmstedt, en strategisk pusselbit i vårt gemensamma erbjudande inom Additiv tillverkning (AM).

Pulverbäddsskrivaren skapar bland annat möjligheter att utveckla våra kunskaper inom design, beräkning och optimering för 3D-tillverkning men kommer även att fylla en viktig funktion för att snabbt realisera koncept tillverkade i komposit.

Vill du veta mer om satsningen eller kanske besöka labbet? Välkommen att ta kontakt med Joachim Tollstoy på joachim.tollstoy@devex.se, eller Erik Olsson på erik.olsson@devex.se

• Ingenjörskonst

• linköping