Gå direkt till innehåll
Kardinal Arborelius tillsammans med Kristin Lundell och Johan Hakelius från nyhetsmagasinet Fokus

Kardinal Arborelius har utsetts till Årets svensk 2017

För tolfte året i rad utses "Årets svensk" under ledning av Nyhetsmagasinet Fokus och i år gick utmärkelsen till kardinal Anders Arborelius.

Juryns motivering lyder:

"Redan för nitton år sedan fick Årets svensk en roll som ingen svenskfödd haft sedan 1500-talet. I år blev han den förste svensken någonsin att ikläda sig den röda birettan. Årets svensk är redan historisk, men han är också en person som, alltsedan sin utnämning 1998, varit en närvarande i svensk offentlighet. Att företräda den katolska kyrkan i ett land vars identitet i första hand är sekulär och i andra hand protestantisk, kräver en orädd läggning. Som ledare för Stockholms katolska stift har Årets svensk dessutom en central roll i mötet mellan infödda och nyinflyttade svenskar. Årets svensk är Anders Arborelius, biskop och kardinal."

Kardinal Arborelius blev mycket överraskad över att utses till "Årets svensk": "Det var lika oväntat som att bli kardinal. Samtidigt får man se det i ett bredare perspektiv: som katolik och kardinal kan man vara riktig svensk och inte bara lite främmande långt ute i marginalen” .

Juryn i "Årets svensk" består av Bengt Jangfeldt, Emma Frans, Peter Esaiasson, Camilla Thulin, Maria Rankka, Anna Grönlund Krantz och Maria Guggenberger. Ordförande är Fokus politiske redaktör Johan Hakelius.

Tidigare har bland andra Johan Rockström, Robyn, Jonas Gardell och Gunnar Strömmer tilldelats priset.

Kategorier

Stockholms katolska stift omfattar hela Sverige och inkluderar 44 församlingar spridda över hela landet.

Katolska kyrkan i Sverige har idag cirka 119 000 medlemmar men antalet troende katoliker i landet är omkring 150 000 personer av olika nationaliteter och språk. I Stockholms katolska stift ingår även flera orientaliska katolska kyrkor.

Stockholms katolska stift bildades år 1953. Anders Arborelius är biskop i stiftet sedan 1998. I juni 2017 utnämnde påve Franciskus biskopen till kardinal.

Stiftet har 90-konto. Läs mer på www.katolskakyrkan.se

Kristina Hellner

Anna Bieniaszewski Sandberg

Katolska kyrkan i Sverige

Stockholms katolska stift bildades år 1953. Trots namnet omfattar Stockholms katolska stift hela landet med 44 församlingar spridda från Ystad i söder till Luleå i norr.

Katolska kyrkan i Sverige räknar idag cirka 130 000 medlemmar men antalet troende katoliker i landet är mycket större; omkring 200 000 personer.

Katolska kyrkan är en världskyrka och 1,3 miljarder människor bekänner sig till den katolska tron. Med olika traditioner och språk kommer hela världen också till vårt land och vårt stift. Den kulturella mångfalden är påtaglig och i många församlingar firas mässa på olika språk.

I Stockholms katolska stift finns ett antal stiftsorgan som är verksamma inom arbetsområdena "Samhälle och liv", "Dialog och enhet" samt "Trosförmedling och liturgi". Stiftet har också ett eget bokförlag: Veritas Förlag.

Stockholms katolska stift - inklusive samtliga stiftsorgan - har 90-konto: BG 900-4680.

Stockholms katolska stift - katolska kyrkan i Sverige
Götgatan 68