Påve Franciskus och lutherska ledare i stort event på Malmö arena

Den 31 oktober kommer påve Franciskus till Sverige när Vatikanen och Lutherska världsförbundet tillsammans uppmärksammar reformationens 500-årsdag i Lunds domkyrka. Nu är det klart att dagen fortsätter med ett stort event på Malmö arena som särskilt riktar sig till unga.

Höstens möte i Lund mellan Vatikanen och Lutherska världsförbundet är frukten av en flera decennier lång dialogprocess. En milstolpe i den processen är dokumentet Från konflikt till gemenskap från 2013. I dokumentet betonas bland annat kyrkornas gemensamma ansvar att arbeta för rättvisa och fred. Den andan präglar också eventet på Malmö arena. Artister, körer, filmer, berättelser och vittnesbörd ska förmedla budskapet om hopp, gemenskap och ansvar för världen.

- Nu ser vi fram emot denna händelse som kan samla 10 000 människor, särskilt unga. Tanken med eventet på arenan är att föra vidare utvecklingen från konflikt till gemenskap med framtidshopp och genom gemensam tjänst i världen, säger Svenska kyrkans ärkebiskop Antje Jackelén.

Eventet i Malmö Arena pågår i tre timmar och kulminerar då påve Franciskus framträder tillsammans med ordföranden för Lutherska världsförbundet, biskop Munib Younan och generalsekreteraren Martin Junge. Även ärkebiskop Antje Jackelén och Sveriges katolske biskop Anders Arborelius medverkar.

- Det skrivs verkligen historia när påven Franciskus och ledarna för LVF besöker Lund och Malmö. Det uppmuntrar oss alla att gå vidare på vägen till den fulla kristna enheten, säger biskop Anders Arborelius.

Klart är också gudstjänsten på förmiddagen i Lunds domkyrka kommer att sändas i Sveriges television. Eftersom platserna i domkyrkan är begränsade blir eventet i Malmö den stora möjligheten för allmänheten att delta i händelserna under den historiska dagen. Programmet för dagen i Malmö arena är inte klart i alla detaljer och mer information kommer. Biljetter kommer att släppas vid ett närmare datum för eventet.

KONTAKTPERSONER:
Margareta Grape, projektledare Svenska kyrkan: 070-397 12 21
Dag Tuvelius, projektledare kommunikation och arenaevent Svenska kyrkan: 018-16 95 13
Kristina Hellner, kommunikationsansvarig Stockholms katolska stift: 070-292 32 93

Stockholms katolska stift omfattar hela Sverige och inkluderar 44 församlingar spridda över hela landet.

Katolska kyrkan i Sverige har idag cirka 113 000 medlemmar men antalet troende katoliker i landet är omkring 150 000 personer av olika nationaliteter och språk. I Stockholms katolska stift ingår även flera orientaliska katolska kyrkor.

Stockholms katolska stift bildades år 1953. Anders Arborelius är biskop i stiftet sedan 1998. Stiftet har 90-konto. Läs mer på www.katolskakyrkan.se

Katolska kyrkan i Sverige räknar idag cirka 130 000 medlemmar men antalet troende katoliker i landet är mycket större; omkring 200 000 personer.