Effektivt kylsystem och supersnabb uppladdning – så fungerar Huaweis nya Supercharge-teknologi

Lång batteritid är en av de egenskaper som konsumenter eftertraktar mest när det kommer till köp av mobiltelefon. Huaweis P-serie har sedan tidigare varit känd för sina långlivade batterier som eliminerar behovet av att ständigt leta efter eluttag eller använda externa powerbanks. I de senaste modellerna P10 och P10 Plus har Huawei vidareutvecklat sina lösningar när det kommer till både batteri, laddare och säkerhet.

Kräsna konsumenter utmanar idag mobiltillverkarna i allt större utsträckning. Den perfekta telefonen ska ladda snabbt utan att för den delen bli för varm eller på något sätt innebära en risk för användaren. För att kunna möta konsumenternas krav har Huawei utvecklat en så kallad Supercharge-teknologi som tar tillvara på möjligheten att ladda telefonen under låga volttal. På så sätt hålls temperaturen nere vilket eliminerar riskerna för överhettning. Genom Supercharge-teknologin kan temperaturökningen begränsas till 50 procent.

De goda resultaten kommer också av att Huawei har valt att använda den mest avancerade teknologin när P10 och P10 Plus utvecklats. Telefonerna har ett kylsystem bestående av åtta lager som hjälper till att transportera bort genererad värme. Innanför ythöljet finns också så många som fem isolerande skyddslager. Den typen av teknologi garanterar säkerhet och komfort för användaren.

Huawei P10 och P10 Plus är utrustade med det kraftfulla 3200 mAh-batteriet respektive 3750 mAh- batteriet vilket innebär att telefonerna kan hållas igång mellan 1 ½ och 2 dagar, beroende på hur de används. Användaren kan exempelvis titta på video i 15 timmar eller lyssna på musik i hela 105 timmar.

– Genom de nya P10-modellerna har vi utvecklat laddningsprocessen för mobiltelefoner markant. Målet har naturligtvis varit att öka användarupplevelsen och samtidigt kunna garantera säkerheten. Temperaturnivån under laddning har sjunkit och Huawei P10 och P10 Plus kan användas under en hel dag efter enbart en halvtimmes laddning, säger Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei.

Supercharge-teknologin använder plattformen Smart Charge Protocol (SCP) som styr utbytet av information mellan laddaren och telefonen under laddning. Telefonen känner själv av vilken laddare som är ansluten och vilken typ av kabel som kopplar samman de båda. Under laddningen bedömer telefonen kontinuerligt vilken voltnivå som är mest optimal för stunden. Laddaren stödjer den senaste USB C-standarden.

The Perfect Portrait
I samband med släppet av de nya flaggskeppstelefonerna P10 och P10 Plus har Huawei lanserat kampanjen The Perfect Portrait, där de tillsammans med Danny Saucedo utforskar vad det perfekta porträttet är och tar reda på hur vi reagerar på olika typer av bilder. Kampanjen utgår från insikten att varje ansikte berättar en historia, som med dagens kamerateknik kan fångas på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.