Huawei lanserar HarmonyOS

Huawei lanserar HarmonyOS

Huawei presenterade HarmonyOS under Huawei Developer Conference - ett nytt microkernel-baserat, distribuerat operativsystem som är utformat för att leverera en enhetlig användarupplevelse för alla enheter och scenarios.

- Vi går in i en period och en era där människor förväntar sig en intelligent helhetsupplevelse. För att stödja detta ansåg vi att det var viktigt att ha ett operativsystem med förbättrade funktioner över flera plattformar. Vi behövde ett operativsystem som stödjer olika scenarios som kan användas i ett brett utbud av enheter och plattformar och som kan möta konsumenternas efterfrågan på låg latens och stark säkerhet, säger Richard Yu, CEO för Huaweis Consumer Business Group

Redan för tio år sedan föreställde sig Huawei en framtid där intelligens sömlöst skulle integreras med alla aspekter av våra liv. Bolaget började då undersöka hur man kan leverera denna upplevelse. En upplevelse som skulle överskrida det fysiska rummets gränser och spänna över olika typer av hårdvara och plattformar.

- HarmonyOS skiljer sig helt från andra operativsystem. Det är ett microkernel-baserat, distribuerat operativsystem som ger en smidig upplevelse, har pålitlig och säker arkitektur samt stödjer sömlöst samarbete mellan enheter. Utvecklare kan skapa sina appar en gång och sedan distribuera dem flexibelt över en rad olika enheter, fortsätter Richard Yu, CEO för Huaweis Consumer Business Group

HarmonyOS är ett lätt, kompakt operativsystem med kraftfull funktionalitet. Operativsystemet kommer att användas för smarta enheter som klockor, skärmar, fordonssystem och högtalare. Huawei strävar efter att upprätta ett integrerat och delbart ekosystem, skapa en säker och pålitlig miljö och leverera en holistisk intelligent upplevelse över alla enheter.

HarmonyOS - Fyra tydliga funktioner

1. Sömlöst: Första OS-enheten med distribuerad arkitektur, vilket ger en sömlös upplevelse över många enheter

Genom att använda en teknik som möjliggör en distribuerad virtuell komminikationsslinga mellan hårdvarans olika komponenter (distributed virtual bus technology), erbjuder HarmonyOS en delad kommunikationsplattform, distribuerad datahantering, distribuerad schemaläggning av processer samt virtualiserad kringutrustning. Med HarmonyOS behöver inte apputvecklare hantera den underliggande tekniken för att distribuera appar, vilket gör att de kan fokusera på logiken i den egna tjänsten. Att utveckla appar kommer därför att vara enklare än någonsin.

2. Smidigt: Deterministisk latensmotor och högpresterande IPC

HarmonyOS kommer att kunna hantera utmaningar inom underprestation med en deterministisk latensmotor och högpresterande Inter Process Kommunikation (IPC). Den deterministiska latensmotorn fastställer prioriteringar för uppgifter och schemalägger tidsgränser i förväg. Högprioriterade uppgifter kommer att tilldelas resurser, vilket minskar svarstiden för appar med 25,7 procent. Microkerneln kan göra IPC-prestanda upp till fem gånger mer effektiv än befintliga system.

3. Säkert: Microkernelarkitektur omformar säkerhet och pålitlighet från grunden

HarmonyOS använder en helt ny microkernelkonstruktion som har förbättrad säkerhet och låg latens. Microkerneln är skapad för att förenkla funktioner, implementera så många systemtjänster som möjligt i användarläge utanför kärnan och lägga till ömsesidigt säkerhetsskydd. Microkerneln i sig tillhandahåller bara de mest grundläggande tjänsterna som trådplanering och IPC. HarmonyOS:s microkerneldesign använder formella verifieringsmetoder för att omforma säkerhet och pålitlighet från grunden i en pålitlig exekveringsmiljö (TEE). Formell verifieringsmetod är en effektiv matematisk metod för att validera systemets korrekthet från källan, medan traditionell verifieringsmetod, såsom funktionell verifiering och attacksimulering, är begränsade till vissa fall. Formella metoder kan däremot använda datamodeller för att verifiera alla program som körs. HarmonyOS är det första operativsystemet som använder formell verifiering i TEE-enheten, som väsentligt förbättrar säkerheten. Eftersom HarmonyOS-microkerneln har mycket mindre kod (ungefär en tusendel av mängden Linux-kärna), minskar sannolikheten för attack kraftigt.

4. Enhetligt: Multi-enhet IDE gör det möjligt att utveckla appar en gång och distribuera på flera enheter

HarmonyOS drivs av en multi-enhet IDE, enhetlig kompilering på flera språk och ett distribuerat arkitekturpaket. HarmonyOS kan automatiskt anpassa sig till olika skärmlayoutkontroller och interaktioner, och stödjer både drag-and-drop-kontroll och förhandsgranskad visuell programmering. Detta gör det möjligt för utvecklare att mer effektivt bygga appar som körs på flera enheter. Med en IDE med flera enheter kan utvecklare koda sina appar en gång och distribuera dem på flera enheter, vilket skapar ett tätt integrerat ekosystem över alla användarenheter.

Huawei ARK kompilatorn är den första statiska kompilatorn som kan fungera i nivå med Androids virtuella maskin, vilket gör det möjligt för utvecklare att sammanställa ett brett spektrum av avancerade språk till maskinkod i en enda enhetlig miljö. Genom att stödja enhetlig sammanställning på flera språk kommer Huawei ARK kompilatorn hjälpa utvecklare att förbättra deras produktivitet kraftigt.

Utvecklarplan och ekosystemutveckling

Huawei har presenterat utvecklingsplanen för HarmonyOS och dess kärna. HarmonyOS 1.0 kommer att antas först i sina smarta skärmprodukter, som lanseras senare i år. Under de kommande tre åren kommer HarmonyOS att optimeras och gradvis antas över ett bredare sortiment av smarta enheter inklusive bärbara enheter, Huawei Vision och enheter för bilen.

Huawei kommer att släppa HarmonyOS som en öppen källkodsplattform över hela världen. Huawei kommer också att etablera en öppen källkod-stiftelse och en öppen källkod-community för att stödja ett mer djupgående samarbete med utvecklare.

Huawei kommer att lägga grunden för HarmonyOS på den kinesiska marknaden och sedan expandera det till det globala ekosystemet. Med fokus på att tillhandahålla nytt och unikt värde kommer Huawei att öppna och dela sina kärnfunktioner inom områden som uppkoppling, kameror och AI.

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2017. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:

Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/

Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/