Huaweis HarmonyOS når över 100 miljoner användare

Huaweis HarmonyOS når över 100 miljoner användare

När uppgraderingen av HarmonyOS 2 lanserades den 2 juni för över 100 olika typer av produkter, installerades den rekordsnabbt. Totalt nådde HarmonyOS 2 ut till 10 miljoner användare bara en vecka efter lanseringen – en siffra som steg till 30 miljoner den 8 juli. Nu, drygt tre månader efter lanseringen, meddelar Huawei att antalet användare överstigit 100 miljoner. Det finns inget annat operativsystem som nått så många användare på så kort tid.

- Detta är en spännande milstolpe och vi är oerhört tacksamma för alla våra kunders och partners stöd. HarmonyOS erbjuder enkla anslutningsmöjligheter, har en imponerande användarupplevelse och ett flertal tjänster anpassade för flera olika enheter - oavsett scenario. HarmonyOS kommer även att bli basen i “Internet of Everything”-eran där Huawei vill samarbeta med olika partners för att bygga en öppen källkod samt ett öppet och sunt branschekosystem, säger Richard Yu, vd för Consumer Business Group.

HarmonyOS är ett banbrytande operativsystem som erbjuder enkla anslutningar – det ska vara lika enkelt att använda en enhet som att använda flera olika. Harmony OS 2 erbjuder en prestanda i toppklass samt flertal smidiga funktioner – nya funktioner som säkerställer att användare upplever en smidig, sömlös och säker upplevelse med hjälp av AI. Möjligheten att ansluta enheter från olika tillverkare bygger på partnerskap mellan tillverkare och är en pågående process i global skala.

Användarnas entusiasm över HarmonyOS är stor och för att möta deras behov, har Huawei investerat stort i forskning och utveckling: En investering som bland annat inneburit att HarmonyOS 2 anpassats till nästan 100 olika smarta produkter. Det innebär också att många äldre modeller kan nyttja de innovativa funktionerna och den förbättrade användarupplevelsen som HarmonyOS 2 erbjuder.

HarmonyOS har inte bara bidragit till entusiasm hos användarna, utan har också lockat ett stort antal utvecklare samt partners. Antalet HarmonyOS-utvecklare har nu överstigit 1,3 miljoner - en tiofaldig ökning jämfört med föregående år. Mer än 1000 hårdvaruleverantörer har även anammat HarmonyOS Connect för att skapa en bekvämare användarupplevelse. Topplattformar har utvecklat både appar och tjänster i HarmonyOS som inneburit stora förbättringar vad gäller både retention och aktivitet hos deras användare.

Framåt siktar Huawei på att fortsätta bidra med mer kod till projektet OpenHarmony så att utvecklare från olika branscher kan fortsätta bygga nästa generations operativsystem.

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. Totalt har 14 forsknings- och utvecklingscentrum etablerats runt om i världen, inkluderat Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, datorer och surfplattor, wearables och molntjänster med mera. Med sitt globala nätverk och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 30 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:

Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/

Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/