Huawei lanserar Kirin 980  – världens första kommersiella systemchip med  7-nanometersteknik

Huawei lanserar Kirin 980 – världens första kommersiella systemchip med 7-nanometersteknik

Under sin presentation “The Ultimate Power of Mobile AI” på IFA 2018 visade Huawei Consumer Business Groups VD Richard Yu upp systemchipet Kirin 980. Som världens första kommersiella systemchip tillverkad med Taiwan Semiconductor Manufacturer Company (TSMC) 7-nanometersteknik banar Huawei vägen för utvecklingen av mobilt AI. Detta genom att kombinera topp-prestanda, effektivitet, anslutningsfunktioner och dubbla NPU AI-processorkraft.

– Förra året visade vi världen potentialen för enheter med inbyggd AI genom Kirin 970. I år har vi utvecklat ett mångfacetterat kraftverk som förutom att erbjuda enastående AI-funktioner dessutom erbjuder konsumenter den senaste råprestandan. Utrustad med en helt ny CPU, GPU och dubbla NPU är Kirin 980 den ultimata motorn för att driva nästa generations produktivitets- och underhållningsapplikationer, säger Richard Yu, VD, Huawei Consumer Business Group.

Absolut överlägsen
Den avancerade TSCM7-nanometerstekniken gör det möjligt för Kirin 980 att packa 6,9 miljarder transistorer inom en måttstorlek på 1cm2, upp till 1,6 gånger mer jämfört med föregående generation. Jämfört med 10-nanometerstekniken ger 7-nanometerstekniken en förbättrad systemchips-prestanda på 20 procent samt ökad systemchips-effektivitet med 40 procent.

Kirin 980 är även det första systemchipet med inbyggd Cortex-A76-baserade kärnor som är 75 procent kraftfullare och 58 procent effektivare än den tidigare generationen. Kirin CPU-subsystem använder en intelligent Flex-Scheduling-mekanism som skapar energieffektivitetsarkitektur på tre nivåer bestående av två superstora kärnor baserade på Cortex-A76, två stora kärnor baserade på Cortex-A76 och fyra små Cortex-A55-kärnor. Jämfört med den traditionella big.LITTLE-designen väljer den här lösningen ut de stora högpresterande kärnorna för att hantera omedelbara och intensiva arbetsbelastningar. De stora högeffektiva kärnorna ger långvarig prestanda och de ultraeffektiva kärnorna hanterar de vardagliga, lätta aktiviteterna med extrem effektivitet. Kirin 980 kör med högre klockhastighet jämfört med tidigare generationen vilket möjliggör snabbare start av appar, bättre multitasking och en generellt smidigare användarupplevelse.

Då grafiken i mobilspel har blivit alltmer sofistikerade de senaste åren har Huawei integrerat Mali-G76 GPU i Kirin 980 för att kunna leverera en enastående spelupplevelse. Mali-G76 som debuterar i Kirin 980, erbjuder 46 procent större grafikbehandlingseffekt vid 178 procent förbättrad energieffektivitet jämfört med tidigare generation. Mali-G76 har också en innovativ klockstöd-teknik som använder AI för att intelligent kunna identifiera spelets arbetsbelastning och justera resursallokering för optimal spelprestanda.

Branschens första dubbla hjärnkraft
Det senaste systemchipet representerar en ny era för enheter med inbyggd AI. Kirin 980 med dubbla NPU höjer upplevelsen av enheter med inbyggd AI med större bearbetningskraft och intelligens. Synergin mellan dubbla NPU resulterar i en bildigenkänning som är bättre än av två. Kirin 980 kan känna igen upp till 4 500 bilder per minut och upp till 120 procent fler jämfört med Kirin 970. Detta visar på Huaweis branschledande ställning inom enheter med inbyggd AI. Dessutom stödjer Kirin 980 AI-ramverk som Caffee, Tensorflow samt Tensorflow Lite och erbjuder en uppsättning verktyg som förenklar svårigheten att konstruera enheter med inbyggd AI vilket gör det enkelt för utvecklare att exploatera den ledande bearbetningskraften av dubbla NPU.

Fullfjärdad ISP
I strävan efter den bästa fotoupplevelsen med smartphones har Huawei integrerat ett egenutvecklat fjärde generationens ISP i systemchipet. Förutom en ökning på 46 procent av dataflödet jämfört med sin föregångare, erbjuder den nya ISP bättre stöd för kamerakonfigurationer samt en helt ny färgåtergivningsteknik för HDR som kan manipulera bildkontrast för att markera objekt i olika delar av en bild. Dessutom använder Kirin 980 brusreduceringslösningen Multi-pass som exakt avlägsnar artefakter utan att ta bort detaljer i bilden. Detta resulterar i bättre kvalitet av bilder som tas i svagt ljus. Ytterligare en egenskap hos ISP är förbättrad spårning av rörelse. När användaren tar ett foto av en person i rörelse kan ISP känna igen motivet med 97,4 procent noggrannhet.

Ökningen av sociala medier-plattformar som är videobaserade har fört med sig en ökad efterfrågan på videoinspelningsfunktioner. Kirin 980 antar en ny pipeline dedikerad till bearbetning av videoinspelningar, vilket gör att kameramodulen kan filma med 33 procent kortare fördröjning.

Anslutning i världsklass
För att erbjuda användare av Kirin 980 den bästa anslutningen har Huawei integrerat världens första modem som stödjer LTE Cat. 21 med en topphastighet på 1,4 Gbps. Dessutom stödjer Kirin 980 bäraggregation även över frekvensband så att användaren kan välja valfri mobiloperatör utan att tumma på den högsta anslutningsupplevelsen, oavsett var de befinner sig.

Inspirerad av naturen
Under IFA 2018 presenterar Huawei också lanseringen av två nya gradientfärger för P20-serien: Morpho Aurora och Pearl White. Under skapandet av de här två unika nyanserna har Huawei återigen inspirerats av naturen. Morpho Aurora är inspirerad av Morpho-fjärilar medan Pearl White utstrålar samma elegans som pärlemor.

Nästa generations AI-upplevelse är runt hörnet. I oktober lanseras den första enheten från Mate-serien med Kirin 980.

*The specifications of Kirin 980 does not represent the specifications of the phone using this chip. All data and benchmark results are based on internal testing. Results may vary in different environments.

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.