Ny kamerateknologi för mobiltelefoner: Dubbla kameror för dubbel effekt

Mobiltillverkare har länge brottats med utmaningen att kombinera tunna mobiltelefoner med avancerad kamerateknologi. Det kinesiska telekomföretaget Huawei har tillsammans med den legendariska kameratillverkaren Leica hittat en lösning med dubbla sensorer och dubbelobjektiv som öppnar upp för helt nya möjligheter.

Mobilkameror har utvecklats från att vara enkla och begränsade med låg upplösning till att kunna mäta sig med dagens avancerade kameror. Utvecklingen har inneburit en förändrad marknad för kameraindustrin och idag är det få smartphone-ägare som vill köpa kompaktkameror. Kollaborationen mellan Huawei och Leica offentliggjordes för första gången i samband med fjolårets släpp av mobiltillverkarens P9-serie. I samband av lanseringen av nya P10 och P10 Plus har samarbetet inneburit ytterligare teknisk utveckling när det gäller både hård- och mjukvara, något som resulterat i en ännu högre bildkvalitet.

Det som skiljer Huaweis lösning från andra mobiltelefoner med enkla sensorer och objektiv är möjligheten att ta två bilder parallellt. Den ena sensorn skapar en vanlig färgbild medan den andra skapar en svartvit motsvarighet. Skillnaden mellan en äkta svartvit bild och en färgbild med ett svartvitt filter är att resultatet blir mer detaljerat med fler nyanser.

Unik sensorteknologi
För att ta färgbilder med en kamera placeras ett så kallat Bayer-filter framför sensorn. Filtret fördelar ljuskänsliga pixlar i tre primära färger; rött, grönt och blått. 25 procent av pixlarna fångar in rött ljus, 25 procent blått och 50 procent grönt. När färger fångas upp på detta sätt går dock viss information i bilderna förlorad och upplösningen försämras eftersom det behövs tre pixlar enbart för att bestämma färger. Den förlorade datan återställs inte när ett svartvitt filter adderas på en färgbild, filtret tar helt enkelt bara bort färginformationen.

De svartvita sensorerna används sedan tidigare i en av Leicas främsta kameramodeller som är framtagen enbart för att ta svartvita bilder: Leica M Monochrome. Samarbetet mellan Huawei och Leica resulterade därför i att världens första smartphone med en dedikerad svartvit sensor togs fram. Mobilkameran har ett svartvitt läge där endast den separata sensorn används, vilket är helt unikt och möjliggör en bildkvalitet som inte kan uppnås med någon annan mobiltelefon på marknaden.

De dubbla sensorerna påverkar även färgbilder positivt. För att utnyttja hårdvaran till max kombinerar Huawei information från de båda sensorerna och lägger till algoritmer utvecklade av Leica. Det gör att bilderna blir skarpare och mer detaljerade även i dåliga ljusförhållanden.

– Genom samarbetet med Leica har Huawei höjt ribban för vad som är möjligt när det kommer till fotografering med smartphones. Mobilkameran tillåter ett bredare spektrum av nyanser, tar exceptionella svartvita bilder och ger mer detaljerade färgbilder utan att påverka telefonens storlek. På så sätt låter vi användaren njuta av en kvalitetskamera utan att förlora smidigheten hos en mobiltelefon, säger Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei.

Mobilkamerans dubbla objektiv möjliggör också skärpedjup i bilderna genom att telefonen beräknar djupet i motivet och gör enbart bakgrunden oskarp. Funktionen är extra användbar när det kommer till porträttfotografering då man ofta vill att objektet ska stå i fokus. Det har tidigare gjorts försök att uppnå liknande effekt med andra mobiltelefoner, men avsaknaden av en andra lins har då lett till stora felberäkningar.

The Perfect Portrait
I samband med släppet av de nya flaggskeppstelefonerna P10 och P10 Plus har Huawei lanserat kampanjen The Perfect Portrait, där de tillsammans med Danny Saucedo utforskar vad det perfekta porträttet är och tar reda på hur vi reagerar på olika typer av bilder. Kampanjen utgår från insikten att varje ansikte berättar en historia, som med dagens kamerateknik kan fångas på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.