Ny rapport från Huawei visar: Svenskarna önskar praktisk hjälp från AI

Röstassistenter, chatbotar och intelligenta kameror. Artificiell intelligens blir ett allt vanligare inslag i vardagen. Men vad vill egentligen svenskarna att AI hjälper till med i framtiden? Huaweis senaste undersökning visar att det är praktiska uppgifter som att ställa sjukdomsdiagnoser, skicka påminnelser och agera kundservice som står högst upp på önskelistan. Att AI ska fungera som en vän och lyssna på problem hamnar dock i botten.

Den tekniska utvecklingen fortsätter att gå i en rasande fart och forskning inom artificiell intelligens likaså. I takt med framstegen tar AI en allt större plats i våra liv. Dock önskarsvenskarna att artificiell intelligens snarare ska hjälpa till med rationella än emotionella ting i framtiden. Det visar Huaweis senaste rapport Artificiell Intelligens som mobiltelefontillverkaren gjort i samband med lanseringen av Mate 10 Pro, en intelligent telefon med ett AI-drivet systemchip.

Varannan svensk vill att den nya tekniken ska göra trafiken säkrare. En av tre önskar att AI ska ställa sjukdomsdiagnoser och en av fem vill att tekniken ska skicka påminnelser i vardagen. Däremot vill endast tre procent att artificiell intelligens ska lyssna på problem och vara en vän.

Vänder man blicken mot den japanska kulturen går det att se hur det ganska länge funnits exempel på digitala partners, framförallt att män haft en flickvän i mobilen. I vissa fall vill vi så gärna ha en vän att vi nöjer oss med en AI, säger Simon Winter, doktor i kognitionsforskning och analytiker vid tankesmedjan Infontology.

AI-tjänsterna svenskarna är beredda att betala extra för
Undersökningen visar även att en av fem kan tänka sig att betala extra för att AI ska köra bilen. Hjälp i arbetet och agera personlig assistens är ytterligare tjänster som många är beredda att spendera extra på. Dock uppger endast tre procent att de är villiga att betala för en AI-tjänst som lyssnar på problem eller som är en vän. I åldersgruppen 16 till 29 år kan däremot dubbelt så många betala extra för artificiell intelligens som lyssnar på problem.

– Att många kan tänka sig att betala extra för AI-tjänster visar att artificiell intelligens är något som är eftertraktat. På Huawei jobbar vi hårt och målmedvetet för att erbjuda konsumenter de tekniska lösningar som de efterfrågar. Vi är därför mycket glada över att erbjuda Huawei Mate 10 Pro, en telefon med integrerad AI, säger Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei Technologies i Sverige.

Topp fem: Det här vill svenskarna att AI gör i framtiden
1. Göra trafiken säkrare 46 %
2. Möjliggöra självkörande bilar 35 %
3. Ställa sjukdomsdiagnoser 30 %
4. Agera kundservice 18 %
5. Skicka påminnelser i vardagen 18 %

Topp fem: De här AI-tjänsterna är svenskarna villiga att betala extra för
1. Köra bil åt mig 21 %
2. Hjälpa mig att arbeta 13 %
3. Agera min personliga assistent 12 %
4. Informera mig om vad som saknas och ska inhandlas 11 %
5. Skicka påminnelser i vardagen 11 %

Om undersökningen
Undersökningen baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av GfK NORM på uppdrag av Huawei. Undersökningen genomfördes online i november 2017. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige mellan 16 och 100 år. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för den aktuella målgruppen. Totalt deltog 1 000 personer i undersökningen.

Vad skulle du vilja att Artificiell Intelligens kan göra i framtiden?

Totalt Kvinna Man
Göra trafiken säkrare 46 % 43 % 49 %
Möjliggöra självkörande bilar 35 % 27 % 44 %
Ställa sjukdomsdiagnoser (exempelvis cancer) 30 % 27 % 33 %
Agera kundservice 18 % 16 % 20 %
Skicka påminnelser i vardagen 18 % 21 % 16 %
Agera personlig assistent 17 % 14 % 20 %
Hjälpa mig med vad som behöver inhandlas (mat, glödlampor, batterier etc.) 12 % 14 % 10 %
Planera min pension och sparande 8 % 10 % 6 %
Fatta juridiska beslut 5 % 4 % 6 %
Skriva artiklar och annonser 4 % 2 % 5 %
Lyssna på mina problem 3 % 3 % 4 %
Vara min vän 3 % 3 % 3 %
Jag tror inte AI kommer finnas i framtiden 2 % 2 % 3 %
Vet ej 18 % 24 % 13 %
Annat, nämligen: 3 % 2 % 3 %
Vilka AI-baserade tjänster skulle du kunna tänka dig att betala extra för?
Totalt Kvinna Man
Köra bil åt mig 21 % 15 % 27 %
Hjälpa mig att arbeta 13 % 8 % 18 %
Agera min personliga assistent 12 % 9 % 16 %
Informera mig om vad som saknas och ska inhandlas 11 % 12 % 11 %
Skicka påminnelser i vardagen (möten, födelsedagar etc.) 11 % 12 % 11 %
Planera min pension och sparande 9 % 11 % 7 %
Betala mina räkningar 8 % 7 % 9 %
Söka jobb åt mig 8 % 7 % 9 %
Lyssna på mina problem 3 % 2 % 4 %
Hitta en partner 3 % 2 % 5 %
Vara min vän 3 % 3 % 3 %
Vet ej 47 % 54 % 41 %
Annat, nämligen: 4 % 5 % 3 %

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.