Karl Henriksson ny gruppledare för Kristdemokraterna i Huddinge

Kristdemokraterna i Huddinge har utsett en ny gruppledare. På måndagen fattade lokalavdelningens styrelse ett enhälligt beslut om att ge Karl Henriksson förtroendet att leda Kristdemokraternas politik i Huddinge kommun.

Det var när kommunalråd Tomas Hansson (KD) för en månad sedan meddelade att han ska sluta efter årsskiftet som arbetet med att hitta en ny gruppledare började. Under processen har Kristdemokraternas distriktsordförande i Stockholms län, Karl Henriksson, hela tiden varit en stark kandidat, som med sina tolv år i kommunfullmäktige och erfarenhet som ordförande och vice ordförande i äldreomsorgsnämnden både har den kompetens och de kunskaper som krävs av en gruppledare.

– Jag är jätteglad över att ha fått det här förtroendet av styrelsen. I rollen som ny gruppledare blir det extra viktigt för mig att de kristdemokratiska värderingarna får ge avtryck i politiken. Jag har ju själv bott i Huddinge kommun sedan barnsben. För mig är det viktigt att Huddinge ska vara Sveriges bästa kommun att växa upp i och på det området finns det fortfarande mycket att jobba på, säger Karl Henriksson.

– Tre huvudfrågor inför den kommande mandatperioden blir att minska barngruppernas storlek i förskolan, öka valfriheten i äldreomsorgen och att göra ett omtag i arbetet med att hjälpa hemlösa tillbaka ur utanförskap. Vi vill att Huddinge prövar modellen ”Bostad först” som visat sig fungera både i andra länder och i flera städer i Sverige.

Huddinge är med sina drygt 100 000 invånare Sveriges 13:e största kommun och en av de snabbast växande. Efter valet ingår Kristdemokraterna i en sexpartikoalition med övriga Allianspartier och två lokala partier som tillsammans kommer att styra kommunen i minoritet.

Karl Henriksson börjar sitt uppdrag som gruppledare 1 januari 2015.

Namn:
Karl Henriksson
Ålder:
44 år
Bor:
Skogås
Aktiv i Kristdemokraterna sedan:
Förtroendeuppdrag:
Kommunfullmäktigeledamot i Huddinge, Vice ordförande i äldreomsorgsnämnden, Gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting och ordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län

• Lokal/regional påverkan

• tomas hansson