Hufvudstaden förvärvar fastighet vid Norrmalmstorg i Stockholm

Hufvudstaden har förvärvat fastigheten Rännilen 15, belägen vid Smålandsgatan 12 i Stockholm. Säljare är Handelsbanken Liv. Köpeskillingen uppgår till 312,5 mnkr och tillträdesdag är den 1 juni 2007. Den uthyrbara ytan uppgår till 3 353 kvm, fördelade på 2 159 kvm kontor, 651 kvm butik och 543 kvm lager. Fastigheten är fullt uthyrd och utgående driftnetto uppgår till 14,1 mnkr. Förvärvet av Rännilen 15 är i linje med Hufvudstadens strategi att koncentrera beståndet till centrala Stockholm och kompletterar på ett naturligt sätt Hufvudstadens bestånd i den så kallade Gyllene Triangeln. ”Rännilen 15 passar väl in i Hufvudstadens bestånd, speciellt med tanke på att vi redan äger de övriga fastigheterna i kvarteret. Köpet innebär synergieffekter vad gäller såväl intäkter som kostnader”, säger Ivo Stopner, verkställande direktör i Hufvudstaden. Stockholm den 14 maj 2007 HUFVUDSTADEN AB (publ) Ivo Stopner Verkställande direktör Frågor besvaras av Ivo Stopner, VD, och Magnus Jacobson, chef Ekonomi och Finans, telefon 08-762 90 00.