– Jag har en stark tro på att vi i Huge har kraften att vara den omtänksamma samhällsbyggaren med plats för dagens och morgondagens huddingefamiljer, säger Karin Strömberg Ekström, vd på Huge.

Ett framgångsrikt år för Huge

Trots utmaningarna kring pandemin har 2021 varit ett i många avseenden framgångsrikt år för Huge Bostäder AB i Huddinge. Såväl bostadshyresgästerna som lokalhyresgästerna blir allt mer nöjda med Huge som hyresvärd. Den justerade soliditeten har ökat från 56 till 59 %. Samtidigt har energianvändningen under året minskat med 2,6 %.

– Och det finns mer att glädja sig åt. Under en tuff tid för centrumhandeln förstärkte vi tydligt relationerna med våra kommersiella kunder. Vi utsågs även till ett av Sveriges 100 karriärföretag för unga talanger. Det förstärks av medarbetarnas höga betyg på Huge som en attraktiv arbetsplats, säger Karin Strömberg Ekström, vd på Huge Bostäder AB.

Som många andra fastighetsbolag har Huge tydliga utmaningar i att skapa trygga och trivsamma miljöer mellan husen. Över tid är målet att bolagets hyresgäster minst ska känna samma trygghet som hyresgäster hos andra jämförbara bostadsbolag.

– Vi har en ambitiös trygghetsstrategi som sjösattes under året. Där ingår såväl hårda förbättringar i fastigheterna som mjuka satsningar på ungdomars fritid och sommararbete, friidrottsskola och en mycket uppskattad läxhjälp. Vi samverkar varje vecka med kommunen, polisen och andra fastighetsbolag för att snabbt kunna agera när något händer. Vi märker att de samlade trygghetssatsningarna engagerar och uppskattas av våra hyresgäster säger Karin Strömberg Ekström.

Stambyta lägenheter

Under 2022 förstärks trygghetssatsningen när Huge går in i ett prioriterat samarbete med Huddinge kommun och Kvinnojouren för att tillsammans kunna se och agera på våld i nära relationer. 2022 fortsätter också det långsiktiga arbetet med att stambyta cirka 500 lägenheter om året - och att påbörja bygget av cirka 200 eftertraktade hyresrätter. Mot bakgrund av Huges stora projekt ansluter bolaget sig till föreningen Rättvist byggande för att komma åt byggfusk och osunda arbetsvillkor.

– Jag har en stark tro på att vi i Huge har kraften att vara den omtänksamma samhällsbyggaren med plats för dagens och morgondagens huddingefamiljer. I samverkan med andra goda krafter kommer vi att göra Huddinge till platsen där vi tillsammans skapar livskraft, säger Karin Strömberg Ekström.