Samarbetet som minskar utanförskapet

Sedan i våras samarbetar Huge och bostadsbolagen Balder, Fabege, H2M, Vincero och Huddinge Samhällsfastigheter med TalangAkademin, vars syfte är att hjälpa fler människor att komma ut i arbetslivet.
– Vi minskar avståndet till arbetslivet, ger ett sammanhang och minskar isoleringen och utanförskapet, berättar Winnie Mukaru på TalangAkademin.

TalangAkademin startade sin verksamhet i Göteborg 2017 med syftet att bidra till att fler människor kommer i arbete och kan försörja sig själva. Därefter etablerade sig organisationen även i Sundbyberg och i våras startade verksamheten upp i Huddinge också. I Huddinge finansieras organisationen av flera bostadsbolag, bland annat Huge, och med en medfinansiering från Tillväxtverket.
– Vi har ett väldigt bra samarbete med Huddinge kommun och Huge är en av avsändarna i det här fina samarbetet. Det blir tydligt när jag träffar olika talanger, när de ser att vi till och med sitter i Huges lokaler, förklarar Winnie Mukaru.

Huges vd Karin Strömberg Ekström understryker hur viktigt samarbetet är.
– Jag är både stolt och glad över att vi, tillsammans med många flera andra fastighetsbolag, stöder TalangAkademin i denna otroligt viktiga satsning, säger hon.

Minskat utanförskap

Sedan starten i Huddinge i april har TalangAkademin möjliggjort att ett 20-tal talanger fått en praktikplats.
– En praktikplats ger så otroligt mycket. Förutom färska referenser så gör det också att självförtroendet växer och att utanförskapet minskar. I många fall leder det till och att personen vidgar sitt perspektiv och vågar söka andra typer av jobb, förklarar Winnie Mukaru.

Behöver fler praktikplatser

Hon pratar dagligen med företagare runtom i Huddinge kommun och berättar om TalangAkademin för att hitta fler praktplatser.
– Jag behöver verkligen fler arbetsgivare som kan erbjuda praktik. Det är viktigt att det finns en handledare på praktikplatsen som kan lära upp och sedan bekräfta talangens färdigheter, förklarar Winnie Mukaru.

Saknar arbetslivserfarenhet

De flesta talanger som hon är i kontakt med är personer som har svårt att komma ut i arbetslivet. Ofta har personerna en utbildning, men ingen arbetslivserfarenhet.
– Alla är välkomna att kontakta oss! Vi hjälper de som behöver få sina kunskaper och erfarenheter validerade genom en sex veckor lång praktik på olika företag i Huddinge. På praktikplatsen får man handledning och sedan bekräftar handledaren att talangen har kompetensen och när praktikperioden är över får talangen ett kompetensbevis.

Fler har fått jobb

Flera talanger har fått arbete på sina praktikplatser efter praktikperioden. Bland annat som parkeringsvakt och som restaurangbiträde.
– Det känns så klart superkul! Det är dock inget vi kan garantera, utan vår främsta uppgift är att minska avståndet mellan talang och arbetsliv genom att ge dem en validerad praktik. Vi har många bra praktikplatser. Coop och Apoteket i Huddinge centrum har jättebra handledare som tagit emot flera talanger till exempel, säger Winnie med ett leende.

Kontakt:

Winnie Mukaru