Nya mötesplatser och bostäder i vinnande förslaget i Huddinge Centrums arkitekttävling Paradiset

Pressmeddelande -

I dag presenterades vinnaren i Huddinge Centrums arkitekttävling Paradiset, där förslag tagits fram på en ny byggnad för kontor, handel och annan service på den plats där Paradisgaraget i dag står.

Det vinnande förslaget är enligt juryn ”en hyllning till Huddinge Centrum”. Det ”skapar nya stråk och torgrum som tydligt binds samman med den befintliga strukturen” och ger också plats för nya bostäder.

Prisutdelningen ägde rum i Folkets hus i Huddinge Centrum.

Enligt juryns bedömning är det vinnande bidraget Sekvenser från Kod Arkitekter AB ”en hyllning till Huddinge Centrum”. ”Förslagsställarna har inkännande och lyhört byggt vidare på centrums egen unika karaktär och struktur på ett sätt som kommer att förstärka och tydliggöra befintliga kvaliteter”.  Vidare innehåller förslaget möjligheten att bygga nya bostäder, vilket tillför liv och rörelse på platsen.

– Den nya byggnaden ska vara ett landmärke som gör Huddinge Centrum mer attraktivt och ger det ett spännande lyft. Vår ambition är att öppna upp centrumet och skapa en naturlig mötesplats för alla som bor i eller nära centrum, men också för andra besökare, säger Christina Hansson, affärsområdeschef för centrum på Huge Fastigheter AB, och ordförande i juryn.

Nästa steg är att tillsammans med kommunen bearbeta det vinnande bidraget i arbetet med detaljplanen.

– När byggstart kan ske är svårt att säga. Vår förhoppning är att det blir i början av 2014, säger Christina Hansson.

Bilder och juryutlåtande:

Högupplösta bilder på det vinnande förslaget och hela juryutlåtandet finns på www.huddingecentrumutveckling.se

För mer information kontakta:

Christina Hansson, affärsområdeschef för centrum, Huge Fastigheter AB. Tel: 08-535 329 29, mobil: 076-800 40 30, e-post: christina.hansson@huge.se

Bakgrund

Huge Fastigheter äger och förvaltar parkeringshuset Paradisgaraget som företaget avser att riva och istället förädla genom att tillföra kontor, publika ytor och handel, och skapa en ny naturlig entré till centrum.

I september 2011 utannonserade Huge Fastigheter tävlingen och inbjöd arkitekter att lämna intresseanmälningar för att delta. 43 arkitekter var intresserade och tre kontor valdes ut för att delta i tävlingen: BIG och Sweco, Kod Arkitekter och White.

Förslagen har visats på webben och på Folkets Hus mellan den 16 april och den 16 maj.

Tävlingsjuryn har bestått av representanter från fastighetsägaren Huge Fastigheter AB, Huddinge kommun, två oberoende arkitekter utsedda av Sveriges Arkitekter och en plats- och stadskärneutvecklare.