Butiksbeståndet minskar i Sverige – men lågpris fortsätter gå mot strömmen

Butiksbeståndet minskar i Sverige – men lågpris fortsätter gå mot strömmen

Den senaste butikskartläggningen från HUI visar att det totala kedjebutiksbeståndet i Sverige minskade med 530 butiker, vilket motsvarar ett tapp på 3 procent under 2021. Lågprishandeln fortsätter gå mot strömmen och står för en stor del av butiksöppningarna, medan klädhandeln är den bransch som haft det största tappet i antalet kedjebutiker.

HUI Research har på uppdrag av Handelsrådet tagit fram en genomlysning av Sveriges butiker, där butikshandelns struktur och utveckling i Sverige kartläggs. Den senaste butikskartläggningen visar att det totala butiksbeståndet i Sveriges kedjor minskade med 530 butiker under år 2021, vilket motsvarar ett tapp på 3 procent. Relativt många butiker har stängt men det är framför allt få butiker som öppnat under pandemin.

Likt i fjol fortsätter lågprishandeln växa och vara det segment inom den fysiska handeln som genomför många etableringar. Lågpris stod för 21 procent av alla öppningar bland kedjebutikerna 2021, i snitt öppnade två lågprisbutiker per vecka under året.

• Under de senaste åren har lågpris varit ett segment som blomstrat i den fysiska handeln, och nu när vi går in i oroliga ekonomiska tider är det troligt att lågprishandeln kommer fortsätta växa, säger Emma Hernell, vd på HUI.

Klädhandeln är den bransch som haft den största nettominskningen i antalet butiker mellan 2017 och 2021. Totalt har kedjebutiksbeståndet i klädhandeln minskat med 730 butiker under perioden, vilket betyder att nästan var fjärde kedjebutik inom klädhandeln som fanns 2017 har stängt idag.

• En hög andel av stängningarna drivs av konkurser, men klädhandeln är även en bransch där digitaliseringen kommit långt och där kedjorna har en utmaning både i internationell konkurrens, men även i att optimera sitt butiksnät för att på bästa sätt maximera kundmötet i de olika försäljningskanalerna, säger Emma Wähl, analytiker på HUI.

All data från undersökningen finns på Handelsfakta.

För mer information om kartläggningen
Emma Hernell, VD, HUI, 073 - 058 72 95, emma.hernell@hui.se
Emma Wähl, Analytiker, HUI Research, 070 - 643 55 95, emma.wahl@hui.se

Studien är framtagen av HUI Research på uppdrag av Handelsrådet.

Handelsrådet är ett samarbete mellan arbetsgivarorganisationerna Fremia och Svensk Handel och arbetstagarorganisationerna Akademikerförbunden, Handelsanställdas förbund och Unionen. Målet är att tillsammans öka kunskapen om handelns betydelse i samhället, stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Inom ramen för Handelsrådet bygger parterna kunskap och kompetens, bland annat genom forskningsfinansiering och kunskapsförmedling. www.handelsradet.se

Emma Wähl

Detaljhandelsanalytiker 070-643 55 95