Detaljhandeln i Gävleborgs län omsätter 17,7 miljarder kronor

Detaljhandeln i Gävleborgs län

• Detaljhandeln i Gävleborgs län omsatte 17,7 miljarder kronor under år 2020. Jämfört med år 2019 ökade omsättningen i länet med 2,6 procent.
  • Störst omsättning i detaljhandeln i Gävleborgs län år 2020 hade Gävle med 7,8 miljarder kronor, Hudiksvall med 2,5 miljarder kronor och Sandviken med 2 miljarder kronor.
  • Starkast utveckling i detaljhandeln i Gävleborgs län år 2019/2020 hade Ovanåker, som hade en tillväxt om 10,1 procent vilket motsvarar en ökning med 47 miljoner kronor.

Urval av händelser i detaljhandeln under året

Under hösten 2020 stängde både Bik Bok och Cubus sina butiker i Gävle city. HiFi Klubben stängde sin butik i Gävle city i augusti 2020. Rusta öppnade i Söderhamn i september 2020. Butiken blev kedjans 100:e i Sverige. I oktober 2020 öppnade Euronics en butik på 81 kvadratmeter i Gävle innerstad. Hemtex öppnade återigen en butik i Valbo (Gävle kommun) under hösten 2020 efter att ha stängt i början av 2019. Indiska stängde sin butik i Hudiksvall i början av 2021. Jysk i Bollnäs utökade sin butiksyta från 70 till 200 kvadratmeter under sommaren 2021. Scorettbutiken i Gävle gjordes om till outlet i mars 2021.

Coop öppnade en butik i tillväxtområdet Gävle Strand i september 2020. Det gjorde även Apoteksgruppen. Tempo öppnade i Odenhuset i centrala Bollnäs i mars 2021, tre år efter att den gamla butiken stängde.

Detaljhandeln i Sverige

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 695 miljarder kronor under år 2020, vilket innebar en ökning med 0,5 procent jämfört med år 2019. Den totala detaljhandelsförsäljningen i Sverige utgjordes år 2020 till 86 procent av butiksbunden handel och till 14 procent av e-handel.

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt kostnadsfritt på https://handelsfakta.se/handeln-sverige/.

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. HUI:s hemsida är www.hui.se

Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. Handelsrådets hemsida är www.handelsradet.nu.

Per Andersson

Senior detaljhandelsanalytiker 070 - 320 09 14