Detaljhandeln i Skåne län omsätter 84,9 miljarder kronor

Detaljhandeln i Skåne län

• Detaljhandeln i Skåne län omsatte 84,9 miljarder kronor under år 2018. Jämfört med år 2017 ökade omsättningen i länet med 1 procent.

• Störst omsättning i detaljhandeln i Skåne län år 2018 hade Malmö med 25,3 miljarder kronor, Helsingborg med 11,6 miljarder kronor och Lund med 7,6 miljarder kronor.

• Starkast utveckling i detaljhandeln i Skåne län år 2017/2018 hade Perstorp med en tillväxt om 6 procent, vilket motsvarar en ökning med 12 miljoner kronor.

Urval av händelser i detaljhandeln under året

Två stora detaljhandelsprojekt slutfördes i Skåne län under år 2018. Handelsplatsen C4 Shopping vid E22:an utanför Kristianstad invigdes i september med ett köpcentrum och en anslutande handelspark. Totalt har C4 utrymme för nästan 100 butiker och restauranger. Vidare slog gallerian Söderpunkten i Helsingborg upp dörrarna i oktober 2018 efter en omfattande renovering och utbyggnad. I samband med nyinvigningen, som innefattade nya etableringar såsom Filmstaden, Hemköp och New York Legends, bytte gallerian namn till SöDER. Gallerians totala uthyrningsbara yta uppgår nu till 12 000 kvadratmeter. Handelsplatsen har fortsatt att utvecklas även efter nyinvigningen, med etableringar såsom Pitcher’s och Nordic Wellness under 2019.

Ett antal aktiva projekt i Skåne län fortgår under året. I Eslöv byggs de nya handelsområdet Flygstaden. Dollarstore öppnade som första butik på platsen i oktober 2018, och fick snart sällskap av Jysk. Under våren 2019 slog även Stora Coop upp dörrarna på Flygstaden. I Skurup pågår utvecklingen av Skurups Handelsplats, som planeras stå helt klart år 2020. Under hösten 2018 öppnade Jysk på platsen, och fick under våren 2019 sällskap av byggvarukedjan Jem & Fix.

Detaljhandeln i Sverige

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 674 miljarder kronor under år 2018, vilket innebar en ökning med 2 procent jämfört med år 2017. Den totala detaljhandelsförsäljningen i Sverige utgjordes år 2018 till 90 procent av butiksbunden handel och till 10 procent av e-handel.

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt för kostnadsfri nedladdning på www.handelnisverige.se.

För ytterligare information och kommentarer:

Rickard Johansson, Analytiker, HUI Research, 072-543 90 76, rickard.johansson@hui.se

Per Andersson, Analytiker, HUI Research, 070-320 09 14, per.andersson@hui.se

Pressbilder finns på www.hui.se/om-oss/press/bildbank

Regioner

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. HUI:s hemsida är www.hui.se.

Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. Handelsrådets hemsida är www.handelsradet.nu.