Detaljhandeln i Skåne län omsätter 87,4 miljarder kronor

Detaljhandeln i Skåne län

• Detaljhandeln i Skåne län omsatte 87,4 miljarder kronor under år 2019. Jämfört med år 2018 ökade omsättningen i länet med 3 procent.
  • Störst omsättning i detaljhandeln i Skåne län år 2019 hade Malmö med 25,9 miljarder kronor, Helsingborg med 12 miljarder kronor och Lund med 7,8 miljarder kronor.
  • Starkast utveckling i detaljhandeln i Skåne län år 2018/2019 hade Skurup med en tillväxt om 6 procent, vilket motsvarar en ökning med 42 miljoner kronor.

Urval av händelser i detaljhandeln under året

I samband med att C4 Shopping i Kristianstad firade ettårsjubileum slog Dollarstore och Hornbach upp nya butiker på handelsområdet utanför köpcentrumet i slutet av sommaren 2019. C4 Shopping har även fått nytillskott i form av bland annat ett gym och Leos Lekland under året som gått. Mobilia i Malmö tar stora kliv mot att bli ett levande stadsdelscentrum, och som ett led i detta öppnade Torghuset under våren 2020 en ny kundingång med nya butiksytor som i höst kommer att fyllas med bland annat en biograf. Dessutom storsatsar köpcentrumet Emporia på sitt mattorg och har under våren och sommaren 2020 öppnat nio nya restauranger.

Samtidigt pågår ett antal detaljhandelsprojekt i länet. I Kristianstad pågår utbyggnaden av Härlövs handelsområde med nya etableringar som Stora Coop, Nordic Wellness och Kronans Apotek. Butiksöppningarna var planerade till våren 2020 men på grund av förändringar i detaljplanen har dessa skjutits upp i minst ett halvår. Under sommaren 2019 påbörjades arbetet med att bygga nya Läreda Handelsplats i Hässleholms kommun som bland annat kommer att innehålla Biltema, Jysk, Willys och Elgiganten när det står klart – vilket troligtvis blir våren 2021.

Detaljhandeln i Sverige

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 692 miljarder kronor under år 2019, vilket innebar en ökning med 2,6 procent jämfört med år 2018. Den totala detaljhandelsförsäljningen i Sverige utgjordes år 2019 till 89 procent av butiksbunden handel och till 11 procent av e-handel.

• Detaljhandel

• skåne

• Skåne

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt för kostnadsfri nedladdning på www.handelnisverige.se.

För ytterligare information och kommentarer:

Erik Bergh, Analytiker, HUI Research, 070–223 76 26, erik.bergh@hui.se

Per Andersson, Analytiker, HUI Research, 070-320 09 14, per.andersson@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. HUI:s hemsida är www.hui.se. Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. Handelsrådets hemsida är www.handelsradet.nu.