HUI instiftar nytt handelspris

Handelns Utredningsinstitut (HUI) vill hjälpa studenter att nå ut med bra studentuppsatser om handel. HUI vill också stimulera till mer forskning om handeln. Av denna anledning instiftar HUI ett nytt handelspris. Handeln utgör en central del av svensk ekonomi och har under de senaste åren blivit allt viktigare. Samtidigt kan man också konstatera att handelns frågor i allt för liten utsträckning studeras vid landets högskolor och universitet. Det är också ett faktum att de offentliga forskningsstiftelserna ”missar” handeln och i mycket stor utsträckning fokuserar på mer traditionella producerande sektorer. Exempelvis satsar det offentliga mindre än 1 procent av samtliga forskningsanslag på handelsrelaterad forskning. För att den svenska ekonomin och svenska företag skall utvecklas väl behövs en ökad kunskap om framgångsrik kommersialisering. En vara som inte kan säljas saknar värde! För att bejaka mer forskning och analys om handeln har HUI instiftat ett nytt handelspris. Priset är riktat till studenter som har skrivit intressanta uppsatser om handels- och konsumtionsrelaterade frågeställningar. Anledningen till att priset går till studenterna är bland annat att vi är som mest kreativa och nyskapande i unga år. Studenter har ofta förmågan att tänka fritt och kreativt, samt utgå från konkreta vardagsproblem när de skriver uppsatser. Det resulterar i att det skrivs många spännande och bra studentuppsatser vid universitet och högskolor. Tyvärr är det dock ofta svårt för studenter att nå ut till dem som skulle vara intresserade av att ta del av resultaten, vilket vi på HUI vill ändra på. Vi kommer därför att samla bra studentuppsatser om detalj- och partihandel, samt konsumentbeteende, på vår hemsida, och vi kommer även, bland uppsatserna på hemsidan, att utnämna årets bästa studentuppsats. Vinnande uppsats uppmärksammas särskilt genom att utnämningen sker vid HUI:s årliga handelskonferens. Som lön för mödan får vinnaren en prissumma på 15 000 kr. AB Handelns Utredningsinstitut (HUI) är det ledande kunskapsföretaget när det gäller utredningar, konsultverksamhet och forskning inom den svenska detaljhandeln och tjänstesektorn med flera decenniers erfarenhet. För mer information om priset och satsningen på att lyfta fram studentuppsatser: kontakta Sven-Olov Daunfeldt, Fil. Dr., Forskningschef, HUI (E-post: sven-olov.daunfeldt@hui.se, Tfn: 08-762 72 99) alternativt Linda Thunström, Forskningssamordnare, HUI (E-post: linda.thunstrom@hui.se, Tfn: 073-644 95 04).