Mot en post-pandemisk 20-talsyra?

Mot en post-pandemisk 20-talsyra?

Ungefär hälften av de vuxna svenskarna är nu vaccinerade med minst en dos och smittspridningen minskar. Det får många att återvända till kontor, butiker och restauranger, vilket lyfter såväl ekonomin som konsumtionen. HUI justerar därför upp BNP-prognosen till 3,1 procent i fasta priser för 2021.

- Vaccineringen och de restriktionslättnader den möjliggör är avgörande för återhämtningen. Optimismen är just nu stark inom allt från handeln och tillverkningsindustrin till börsen och bostadsmarknaden, möjligen lite väl stark. För hårt pressade sektorer som beklädnad, restauranger, transporter och resor är det långt kvar till nivåerna före pandemin, men ljuset i tunneln är förstås mycket glädjande, säger Ola Nevander, analytiker på HUI Research.

Sällanköpsvaruhandeln har haft en starkare tillväxt än väntat under årets inledning. Prognosen för 2021 höjs därför till 3,5 procent i löpande priser. Dagligvaruhandeln påverkas däremot negativt av restaurangkonsumtionens uppsving, utebliven gränshandel och sjunkande befolkningstillväxt. Prognosen för 2021 sänks därför till 2,0 procent i löpande priser.

- Framöver kommer pendeln att svänga tillbaka från varor till tjänster och från saker man konsumerar i hemmet till sådant man konsumerar i sociala sammanhang. Men det tar tid och kategorier som byggvaror, sport och möbler går än så länge urstarkt. Överlag ser 2021 ut att bli ett bra år för detaljhandeln, avslutar Ola Nevander.

Procentuell tillväxt i svensk ekonomi, tidigare prognoser inom parentes

Utfall 2020

Prognos 2021

Prognos 2022

BNP (fasta priser)

3,1 (2,7)

3,2 (3,7)

Hushållens konsumtion (fasta priser)

3,6 (3,1)

4,0 (4,2)

Total detaljhandel (löpande priser)

3,5

3,0 (2,5)

2,0

Dagligvaruhandel (exklusive Systembolaget, löpande priser)

2,9

2,0 (2,5)

2,5

Sällanköpsvaruhandel (löpande priser)

2,9

3,5 (2,5)

2,0

För frågor om rapporten, information och prenumerationsförfrågningar:

Ola Nevander
Samhällsekonomisk analytiker
ola.nevander@hui.se

Jonas Arnberg
jonas.arnberg@hui.se

Prenumerationsförfrågningar och frågor mottages även på HUIs hemsida

Pressbilder finns här

Om Detaljhandelns konjunkturrapport

Fyra gånger per år publicerar HUI Research en djuplodande konjunkturbedömning. I rapporten redovisas prognoser för utvecklingen i handeln, enskilda branscher och svensk ekonomi som helhet för de kommande två åren. Fokus ligger på prognoser för detaljhandeln och hushållens konsumtion. I konjunkturbedömningen ingår även fördjupningar och en analys av detaljhandeln i våra nordiska grannländer.

Konjunkturrapporten används bland annat av detaljhandelns aktörer, fastighetsmarknaden samt bank- och finansmarknaden. Anledningarna är många, bland annat att rapporten:

• Möjliggör bättre lednings- och styrelsebeslut
  • Utgör en robust grund till affärsplaner och interna strategidokument
  • Höjer kompetensnivån bland nyckelpersoner och anställda
  • Ger tillgång till unik data och analys
  • Möjliggör benchmarking
  • Ger professionell bakgrundsinformation till exempelvis kundpresentationer

HUI Research erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se