Sporthandelns försäljning minskade med 5,2 procent under första kvartalet enligt Sportindex

Sportindex från branschorganisationen Svenskt Sportforum visar att sporthandelns försäljning minskade med 5,2 procent under första kvartalet 2024, vilket blev nionde kvartalet i rad med negativ utveckling för sporthandeln. Trots en vädermässigt gynnsam vinter var läget fortsatt kämpigt för sporthandlarna.

Post-pandemiska förändringar av konsumentbeteendet i kombination med en plånbokskris för hushållen har visat sig skapa utmanande förutsättningar för tillväxt i sporthandeln. Även om många indikatorer pekar uppåt och 2024 väntas bli året då vi ser en vändning i ekonomin och hushållens köpkraft så avspeglas detta ännu inte i sporthandelns utveckling.

Daniel Löfkvist, COO och Vice President på Stadium Group, kommenterar utvecklingen:

”Det har varit en tuff period där man verkligen har märkt en förändring i konsumenternas shoppingbeteende och att det finns mindre pengar över till konsumtion. En lång och ganska utdragen vinter som startade tidigt gjorde att det shoppingbeteende som vanligtvis präglar första kvartalet till viss del stannade av. Nu välkomnas våren och sedermera en varmare period med ny energi och förhoppningsvis vaknar kategorier som löpning och skor till liv.”

Kvartalet fick en svag inledning med tapp på 6,1 procent i januari och 6,5 procent i februari. Även i mars landade utvecklingen på minus med ett tapp på 3,4 procent. Den tidiga vintern gjorde att en del av försäljningen förflyttades till tidigare under säsongen, vilket blev en delförklaring till den negativa utvecklingen under årets första tre månader.

De fysiska butikerna gick starkare än e-handeln under första kvartalet och butiksförsäljningen minskade med 3,2 procent, jämfört med ett kraftigt tapp på 14,0 procent i e-handelskanalen. Under de senaste åren har aktiveringar i form av reor och kampanjer krävts för att hålla uppe försäljningsvolymer och få ner höga lagernivåer, och en stor del av dessa har varit koncentrerade till e-handeln. När aktörerna nu ställer om till att sälja mer till fullpris, i kombination med prisjusteringar på grund av inflation och kostnadsökningar, så avspeglas det i utvecklingen.

Kategorin utrustning har haft det tufft under en längre period och har drabbats särskilt hårt av förändrade köpbeteenden efter pandemin samt det tuffa ekonomiska läget. En ljusglimt syntes dock i kategorin längdskidor, som följde upp bra tillväxttal på 26,3 procent från förra kvartalet med en utveckling på 10,4 procent under de första tre månaderna av 2024. Vasaloppet som firade 100-årsjubileum i år bidrog säkerligen till utvecklingen med 60 000 anmälda längskidsentusiaster under hela Vasaloppets vintervecka.

Prenumerera på Sportindex och få tillgång till all statistik!

Håll dig uppdaterad kring sporthandelns utveckling genom att prenumerera på Sportindex. Läs mer och påbörja din prenumeration här. För medlemmar i Svenskt Sportforum ingår en prenumeration på Sportindex.

Om Sportindex

Sportindex tas fram av branschorganisationen Svenskt Sportforum i samarbete med HUI. Syftet med Sportindex är att tillhandahålla ett trovärdigt och kvalitetssäkrat statistikunderlag som är värdefullt för en rad aktörer, exempelvis detaljister, leverantörer och tillverkare, som vill förstå marknadens utveckling och fatta informerade beslut. Sportindex publiceras fyra gånger per år och innehåller unik statistik över sporthandelns utveckling på månadsnivå. Utvecklingen i de fysiska butikerna och e-handeln särredovisas och därtill bryts utvecklingen ned på kläder, skor och utrustning samt 22 relevanta produktkategorier. Indexet baseras på validerad, anonymiserad och aggregerad försäljningsstatistik från de ledande branschaktörerna Stadium, Stadium Outlet, XXL, Intersport, Löplabbet, Team Sportia, Sportringen, Bike Nation, Sportshopen, Sportshopen Outlet, Swedemount samt sportavdelningarna på Boozt respektive Booztlet.

För frågor gällande Sportindex och prenumeration, vänligen kontakta:

Jonas Linder
Vd Svenskt Sportforum
jonas.linder@svensktsportforum.se

För frågor gällande statistiken, vänligen kontakta:

Emelie Ekholm
Analytiker HUI Research
emelie.ekholm@hui.se

HUI Research erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se