Vägen att vandra ännu lång

Vägen att vandra ännu lång

Pandemiåret 2020 har lagts till handlingarna. Den svenska ekonomin krympte som väntat men cykliska BNP-komponenter som export och bostadsinvesteringar har visat motståndskraft, något som har bidragit till att mildra fallet. HUI justerar upp sin BNP-prognos för 2021 till 2,7 procent i fasta priser. Återhämtningen har inletts men vägen att vandra är ännu lång.

- Vaccinationerna är som bekant i rullning men pandemin är långt ifrån över. De ekonomiska effekterna får vi leva med länge – vi ser risker kopplade till långtidsarbetslöshet, stigande räntor och utfasning av olika stödåtgärder, säger Ola Nevander, analytiker på HUI.

Trots ett omtumlande 2020 växte detaljhandeln med 3,5 procent under året, i löpande priser. Bilden är fortsatt tudelad. Den butikstunga modehandeln lider i spåren av kraftigt vikande besökstal och skärpta restriktioner, medan elektronikhandeln, bygghandeln och heminredningshandeln når nya kunder online. I takt med att pandemin ebbar ut är det dock troligt att de branscher som nu har det tufft repar sig, medan de som gynnas av ökad tid i hemmet får nöja sig med lägre tillväxttal. Prognosen för både dagligvaror och sällanköpsvaror behålls på 2,5 procent i löpande priser för 2021.

- Det ser ut att bli ”hemester” för många även i år, vilket frigör både tid och pengar till detaljhandelskonsumtion på hemmaplan. När röken från pandemin väl har lagt sig kommer vi att se ett detaljhandelslandskap med konsumenter som är betydligt mer digitala än tidigare, men som också längtar efter inspirerande butiker, säger Ola Nevander.

Procentuell tillväxt i svensk ekonomi, tidigare prognoser inom parentes

Utfall 2020*

Prognos 2021

Prognos 2022

BNP (fasta priser)

2,7 (1,8)

3,7 (3,9)

Hushållens konsumtion (fasta priser)

3,1 (3,0)

4,2 (4,7)

Total detaljhandel (löpande priser)

3,5

2,0

Dagligvaruhandel (exklusive Systembolaget, löpande priser)

2,9

2,5 (2,0)

Sällanköpsvaruhandel (löpande priser)

2,9

2,0

*Utfallet är preliminärt

För frågor om rapporten, information och prenumerationsförfrågningar:

Ola Nevander, analytiker, 073-407 69 18, ola.nevander@hui.se

Jonas Arnberg, VD, jonas.arnberg@hui.se

Prenumerationsförfrågningar och frågor mottages även via HUI:s hemsida
      Pressbilder finns här

Om Detaljhandelns konjunkturrapport

Fyra gånger per år publicerar HUI Research en djuplodande konjunkturbedömning. I rapporten redovisas prognoser för utvecklingen i handeln, enskilda branscher och svensk ekonomi som helhet för de kommande två åren. Fokus ligger på prognoser för detaljhandeln och hushållens konsumtion. I konjunkturbedömningen ingår även fördjupningar och en analys av detaljhandeln i våra nordiska grannländer.

Konjunkturrapporten används bland annat av detaljhandelns aktörer, fastighetsmarknaden samt bank- och finansmarknaden. Anledningarna är många, bland annat att rapporten:

• Möjliggör bättre lednings- och styrelsebeslut
      • Utgör en robust grund till affärsplaner och interna strategidokument
      • Höjer kompetensnivån bland nyckelpersoner och anställda
      • Ger tillgång till unik data och analys
      • Möjliggör benchmarking
      • Ger professionell bakgrundsinformation till exempelvis kundpresentationer