Merlo i återvinningsbranschen Nytänk ger räckvidd och bränsleekonomi

Den teleskoplastare som AÖS satsat på är en Merlo 75.9CS med en lyftkapacitet på 7,5 ton och lyfthöjd på nio meter.

Det betyder att den kan sköta containerhanteringen på avfallsanläggningen i Falköping bättre än tidigare maskinlösningar.

– Förut har vi haft en äldre 20 tons hjullastare. Problemet med den var att vi var tvungna att använda ramper vid lastning av storcontainrar, berättar Leif Lindquist i Falköping.

Annars nådde inte hjullastaren tillräckligt högt. Den stora maskinen var också bränsletörstig med en förbrukning kring tio liter i timmen.

Halva förbrukningen

Nu är det annorlunda. Den nya Merlon togs i bruk i somras och behovet av ramperna är bara ett minne. Storcontainrarna kan placeras var som helst, Merlon når med god marginal upp för att tömma avfallsanläggningens containrar i storcontainrarna. På detta sätt går sorteringen snabbare och smidigare.

– Vi ser också att bränsleförbrukningen är mycket lägre jämfört med tidigare.

Exakt hur mycket man sparar håller Leif på att kartlägga. Han vill dock att Merlon ska vara helt inkörd innan han drar slutgiltiga slutsatser.

Men potentialen är imponerande. Teoretiskt ska Merlons förbrukning ligga på bara lite drygt hälften jämfört med den äldre hjullastaren. Det innebär då att den bränslebesparing som blir resultatet i pengar motsvarar kostnaderna för nyinvesteringen i Merlo-maskinen!

En bra affär ur både ekonomisk och effektivitets-synpunkt, således!

Lågt insteg

– Det är även en fördel att Merlon är så lågbyggd. Vi kan köra inomhus med den utan problem och insteget är mycket lägre och bekvämare än med hjullastare, tycker Leif.

Han har även tacklat ovanan när det gäller sikten. Eftersom Merlon är lägre blir sikten annorlunda. Därför har han stor nytta av kameran på bommen. I sommar har han experimenterat för att höja kameran och få exakt så bra sikt han behöver när han hanterar containrarna.

FAKTA:

• Merlon som används i Falköping har beteckningen P75.9CS. CS står för Cab Suspension, alltså hyttfjädring. Maskinen väger 11,5 ton och har en 4-cylindrig Steg 3-motor som ger 103 kW. Drivningen är hydrostatisk och maskinen har en max transporthastighet på 40 km i timmen.

• Avfallshantering Östra Skaraborg, AÖS, är ett kommunalförbund med Falköping, Hjo, Karlsborg, Skövde, Tibro och Töreboda kommuner som medlemmar. AÖS sköter insamling, behandling osv av hushållsavfallet i de sex kommunerna.

• AB Hüllert Maskin är generalagent i Sverige för Merlo teleskoplastare. Merlo tillverkas i Italien av ett familjeägt företag. Produktionskapaciteten ligger på 7.000 maskiner per år. Företaget lägger stor vikt vid produktutveckling vilket gjort Merlo till teknikledare i arbetet med att utveckla teleskoplastare som maskinresurs för många olika branscher. I Sverige arbetar AB Hüllert Maskin kontinuerligt för att bygga ut det svenska nätet av återförsäljare och serviceverkstäder. I dagsläget finns representation i mer än 20 svenska orter.

BILDER:

57113:

Leif Lindquist vid avfallsanläggningen i Falköping är nöjd med Merlon som inte behöver ramper, har lågt insteg och drar mindre bränsle än tidigare hjullastarlösningar.

57108, 57110, 57111:

Avfallssorteringen går snabbare och effektivare med Merlon.

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• ab hüllert maskin
  • hjullastare
  • hullert
  • hullert maskin
  • hüllert
  • hüllert maskin
  • lastbärare
  • redskapsbärare
  • teleskoplastare
  • teleskoptruck
  • återvinning
  • recycling
  • sophantering

AB Hüllert Maskin är ledande leverantör av teleskoplastare i Sverige. Företaget har den svenska generalagenturen för Merlo, med ett nät av återförsäljare och serviceverkstäder över hela landet. AB Hüllert Maskin säljer och servar även Lännen grävlastare och Lundberg redskapsbärare.