Nytt samarbete stärker Merlo i söder

Nytt samarbete stärker Merlo i söder

Ett nytt samarbete mellan AB Hüllert Maskin och Gunnar Nilsson Maskin AB i Åstorp gör att Merlo teleskoplastare stärker sin position ytterligare i södra Sverige.

Samarbetet innebär att välkända Gunnar Nilsson Maskin AB med kontor och verkstäder i Åstorp, Eslöv och Getinge nu även representerar Merlo med både försäljning och verkstadsservice på de tre orterna.

Gunnar Nilsson Maskin AB kompletterar därmed Merlos geografiska täckning i södra Sverige. Totalt finns nu 13 säljkontor över hela landet och mer än 25 serviceverkstäder som kan ge investeringsunderlag och service på Merlo.

– Under en följd av år har vår långsiktiga strategi varit att stärka nätet av återförsäljare och serviceverkstäder runt landet, säger AB Hüllert Maskins vd Nils-Gunnar Burge, generalagent för Merlo.

– Samarbetet med Gunnar Nilsson Maskin AB innebär att vi får en viktig förstärkning i södra Sverige. Teleskoplastaren är en allt viktigare resurs för entreprenadmaskinbranschen och jordbrukssektorn, tack vare dess mångsidiga användningsområden. En enda teleskoplastare kan ersätta traktorer, hjullastare, personliftar och kranar. Det är bara fantasin som sätter gränserna, säger han.

Hans bedömning delas av Nilsson Maskin AB:s ägare och vd Ulf Nilsson:

– Det finns en växande marknad för den här maskintypen, säger han.

Skälet till att han väljer ett samarbete med just Merlo är Merlos starka varumärke och dess marknadsledande position i Sverige under de senaste nio åren.

FAKTA:

Merlo tillverkas i Italien av ett familjeägt företag. Produktionskapaciteten ligger på 7.000 maskiner per år. Företaget lägger stor vikt vid produktutveckling vilket gjort Merlo till teknikledare i arbetet med att utveckla teleskoplastare som maskinresurs för många olika branscher. Runtomsvängning, chassinivellering, tiltbar hytt och modellen Multifarmer med kraftuttag och trepunktslyft är några exempel på detta.

AB Hüllert Maskin är ledande leverantör av teleskoplastare i Sverige. Företaget har den svenska generalagenturen för Merlo, med ett nät av återförsäljare och serviceverkstäder över hela landet. AB Hüllert Maskin säljer och servar även Lännen grävlastare och Lundberg redskapsbärare.