Undvik kemikalier i kalsongerna - klä dig i gräs

En färsk undersökning (”A little story about monsters in Your closet”) visade alarmerande resultat när det gäller förekomsten av skadliga kemikalier i barnkläder. Undersökningen som genomfördes på uppdrag av Greenpeace fann minst ett farligt kemiskt ämne i 76 av 82 testade produkter.

Kemikalier i kalsongerna - inte den enda skurken.

Förr eller senare hamnar skadliga ämnen från dina kläder i naturen. Det är ett faktum. Antingen när plagget tillverkas, eller när det tvättas. Särskilt hormonstörande ämnen är farliga, eftersom de kan påverka fortplantningsförmågan och immunförsvaret. Med andra ord, inte bra alls för mänskligheten.

Men skadliga kemikalier i tillverkningen och i slutprodukten, utgör bara en del av alla de negativa effekter som textilindustrin orsakar naturen. En annan skurk i sammanhanget går nämligen klädd i overall och keps.

Bondtjuven – en av de värsta miljöbovarna.

17 000 liter vatten. Så mycket går det åt för att odla fram 1 kg bomull. En vanlig t-shirt kräver alltså över 5 kubikmeter konstbevattning för att bli till. För att inte nämna den mängd vatten som krävs i tillverkningen, när man gör fibrer av råbomull.

En tredje bov i dramat är de skurkaktiga metoder som bönderna använder för att odla bomull. Antingen genom att använda genetiskt modifierade grödor (som förgiftar och skadar den biologiska mångfalden), eller genom att sprida tonvis av bekämpningsmedel och konstgödsel på åkrarna. Usch!

Men ekologisk bomull, som växer utan bekämpningsmedel och konstgödsel – det måste väl ändå vara bra?

Ekologisk eller inte, all bomull kräver stora mängder vatten för att växa och tyvärr är skördar av ekologisk odlad bomull betydligt mindre än skördar av traditionellt odlad bomull.  Det är därför bara en försvinnande liten andel av världens bomull odlas och klassas som ekologisk.

Gå naken - den enda lösningen?

Vill du vara riktigt miljömedveten, klä dig i second hand. Eller i nya kläder gjorda av återvunna material. Nästan lika bra som att vara nudist.

Lyckligtvis finns det alternativa grödor, lämpliga för textiltillverkning, som växer utan bevattning, växtgifter eller gödningsmedel och där metoderna för att framställa fibrer är betydligt mer skonsamma för planeten. Kläder tillverkade av cellulosa från bambu och eukalyptusträd till exempel, har massor av praktiska fördelar för både konsumenten och miljön.

Klä dig i gräs!

Botaniskt sett är bambu ett gräs. Det växer utan att behöva återplanteras och kräver bara naturligt regnvatten. Och så det växer. Över 50 cm om dan!

Bambu bidrar till att förebygga erosion och omvandlar 35% mer koldioxid till syre, jämfört med någon annan växt. Plagg gjorda av bambu (Lyocell*) och eukalyptus (Tencel©*) är mjuka som silke.

Materialen är antistatiska och stöter därmed bort smuts. De andas vilket gör att du känner dig torr och sval jämfört med t ex plagg av bomull.

Vissa påstår att tyg från bambu och träråvara har naturligt antibakteriella egenskaper. Detta återstår att bevisa, men faktum är att materialen i viss mån kan absorbera dålig lukt, vilket innebär att plaggen håller sig fräscha längre.

Undvik att bli en medbrottsling.

Om du vill undvika skadliga kemikalier nära kroppen, fråga i butiken om plagget är tillverkat med ett Oeko-Tex Standard 100 certifikat.

Om så är fallet - och om det är framställt av återvunnet material eller av ekologiska material som; Bambu (Lyocell*), Tencel©, ekologisk bomull (trots allt), hampa eller lin – då kan du lugnt prova plagget.

Är det i stället tillverkat av oljebaserade fibrer såsom polyester, nylon och akryl – så tänk dig för. Råolja är inte en särskilt förnybar eller ekologisk resurs.  Står det att plagget är av bomull tveka inte - häng tillbaka det illa kvickt.

Förhoppningsvis kommer du att ta en närmare titt på innehållsdeklarationen, nästa gång du är i en provhytt. Risken är annars att du göder en - för planeten - kriminell verksamhet.

Artikel är skriven av Carlo Stecksén, grundare av Human Factory AB, ett svenskt bolag med inriktning på design och tillverkning av ekologiska personal- och promotionkläder, samt basplagg som säljs via skolklasser och ungdomslag.

För mer information kontakta:
carlo@humanfactory.se

www.humanfactory.nu

* Merparten av bambu- och övriga cellulosabaserade plagg, tillverkas av viskos, en icke ekologisk metod där man bl a använder kaustik soda för att spjälka cellulosa till fibrer. Håll därför utkik efter Tencel© och Lyocell som är miljöklassade märkningar för textilier tillverkade av träråvara.