Informationsturné för personer med funktionsnedsättningar inleds i Örebro

Idag ska personer med funktionsnedsättningar i Örebro få veta vad den nya lagen som reglerar rätten till personlig assistans kommer att betyda för dem. Föreläsningen är startskottet för en rikstäckande informationsturné om de högaktuella lagändringarna, som kommer att beröra vardagen för många personer med funktionsnedsättningar.

– Genom att informera om den nya lagstiftningen vill vi höja kunskapen hos personer med funktionsnedsättning om vilka rättigheter de har. Det är viktigt att också kommuner utbildar sig i den nya lagstiftningen så att enskilda beviljas det stöd som de har rätt till, säger Christian Källström, chefsjurist på Assistansia.

Den 23:e mars i år föreslog regeringen förändringar i den lag som reglerar stöd till personer med funktionsnedsättning (LSS). Ändringarna kommer att påverka funktionsnedsattas vardag, men får också konsekvenser för kommuner, myndigheter och assistansanordnare. Riksdagen fattar beslut om lagändringen i maj.

Det Örebrobaserade assistansföretaget Assistansia inleder nu en landsomfattande informationskampanj där experter kommer att prata om vad den nya lagen kommer att innebära för personer med funktionsnedsättning. Tio orter ska besökas och första anhalt är Örebro, där Assistansias nya lokaler samtidigt invigs.

– Alla människor har rätt till ett bra liv. Ändå möts många personer med funktionsnedsättning av diskriminering och ett samhälle med bristande tillgänglighet. Vi vill genom föreläsningsturnén bidra till att stärka personer med funktionsnedsättningars kunskaper om de lagförändringar som påverkar deras vardag, säger Christian Källström.

Första föreläsningen hålls idag i samband med invigningen av Assistansias nya lokaler på Fabriksgatan 22. Öppet hur från 16.00, föredraget startar 18.00.

Christian Källström, chefsjurist
Mail: christian.kallstrom@assistansia.se