När slutar man vara förälder och blir personlig assistent?

Kan man förvänta sig att en tolvåring kan äta själv? Sover hela nätterna? Det är frågor som är högst aktuella för alla som har ett barn med en omfattande funktionsnedsättning. För att ge svar på frågorna kring föräldraansvar lanserar Humana nu en föreläsningsserie på webben.

Enligt svensk lag har alla föräldrar ett ansvar att se till att deras barn har det bra och får sina behov tillgodosedda. Allt utifrån barnets ålder och mognad. När börjar och slutar det ansvaret? När förväntas ett barn kunna äta själv? Vid två års ålder? Fem? Tio? En fråga som de flesta av oss inte behöver svara på men som är högaktuella för många som har ett barn med en omfattande funktionsnedsättning.

Som ett svar på frågorna lanserar nu Humana en föreläsningsserie kring föräldraansvar. Den första föreläsningen handlar om hur olika bedömningar av föräldraansvar kan se ut i Sverige, för det skiljer sig beroende på var du bor och vem du frågar.

– Vi möter ofta frågor kring föräldraansvar och det här är vårt sätt att försöka bringa lite klarhet, säger Anna Dicander, jurist på Humana och den som håller föreläsningarna.

För mer information kontakta Humana:

Jonatan Arenius                      Jessica Engelbrecht
jonatan.arenius@humana.se    Jessica.engelbrecht@humana.se