Sundbybergs toppolitiker i valdebatt om tillgänglighet

I helgen möttes Jonas Nygren (s) och Carl Grufman (m) i en debatt med intresseorganisationer om hur Sundbyberg ska göras mer tillgängligt för personer med funktionsnedsättning. Inför debatten, som ägde rum på Nybergs torg, fick politikerna möta sin stads tillgänglighet genom att använda rullstol. En av de frågor som diskuterades var hur fler med funktionsnedsättning i Sundbyberg ska kunna få arbete.

- Sundbyberg stad ska vara ett föredöme, även när det gäller att erbjuda jobb och sysselsättning till personer med funktionshinder. Alla kommunala arbetsplatser ska självklart vara tillgängliga och vi måste även driva på för ökad tillgänglighet inom näringslivet lokalt, säger Jonas Nygren, socialdemokratiskt kommunalråd.

Debatten mellan socialdemokraterna och moderaterna samt Veronica Kallander från DHR Sundbyberg, genomfördes efter att politikerna först provat på att använda rullstol. Diskussionen handlade bland annat om hur fler personer med funktionsnedsättning ska kunna få arbete och hur fler butiker ska bli tillgängliga.

Debatten arrangerades av assistansanordnaren Assistansia, och var den sista av sju debatter som genomförts i olika städer runt om i landet. Turnén genomfördes för att uppmärksamma tillgänglighetsfrågor i kommunerna, frågor som är särskilt aktuella 2010 då samhället ska vara tillgängligt enligt riksdagsbeslut. Mest utrymme i debatten fick sysselsättningsfrågorna.

- Vi vill att fler funktionshindrade ska få jobb, därför har vi tagit bort arbetsgivaravgiften för personer som varit utan jobb länge. I Sundbyberg vill vi bygga nätverk med det lokala näringslivet för att få fram fler jobb för funktionshindrade. Ica är ett bra exempel som nu ska anställa 500 funktionshindrade, säger Carl Grufman, moderat oppositionsråd.

Sundbyberg utsågs i våras till den tillgängligaste kommunen i Stockholms län i Humanas tillgänglighetsbarometer, där över 200 kommuners arbete med tillgänglighet granskades.

Jonatan Arenius, ansvarig för turnén
E -post: jonatan.arenius@assistansia.se