Humlegården säljer fastigheten Aprikosen 3 i Solna strand

Humlegården avyttrar kontorsfastigheten Aprikosen 3 i Solna strand. Köpare är Castellum. Underliggande fastighetsvärde uppgår till 987 mkr och frånträde sker den 1 september 2021.

Aprikosen 3 är belägen på Hemvärnsgatan 11–17 i Solna strand och uppfördes 1972. Byggnaden har förvaltats av Humlegården sedan 2008 och har genomgått flera uppgraderingar. Aprikosen 3 bjuder på en modern kontorsstandard och är miljöcertifierad enligt BREEAM In-Use, nivå Very Good. Den uthyrningsbara ytan uppgår till cirka 21 600 kvm och består främst av kontorslokaler. I byggnaden finns även en restaurang och lagerlokaler.

– Castellum är en aktör som liksom Humlegården strävar efter att utveckla platserna där de är verksamma. I Solna strand pågår ett aktivt arbete där vi tillsammans med andra fastighetsägare i området samverkar kring stadsdelens utveckling. Här ser vi Castellums närvaro som ett positivt tillskott och vi ser fram emot det fortsatta samarbetet. Just nu har vi ett stort fokus på utvecklingen av vårt bestånd, där vår största pågående satsning är det nya kvarteret Origo som uppförs i de norra delarna av Solna strand, strax intill Swedbank HQ och Grow Hotel, säger Anneli Jansson, Vd på Humlegården.

Affären genomförs som en bolagsförsäljning och frånträde sker den 1 september 2021.

Anneli Jansson
Vd, Humlegården Fastigheter
E-mail: anneli.jansson@humlegarden.se

Anna Kullendorff
Affärsutvecklingschef, Humlegården Fastigheter
E-mail: anna.kullendorff@humlegarden.se

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 87 anställda och äger 59 fastigheter till ett värde om 35,7 miljarder kronor (31 december 2020). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. För mer information, besök www.humlegarden.se.

Anna Kullendorff

Affärsutvecklingschef 072-058 46 37