Humlegården välkomnar designstudion Heartearth Lab till Engelbrektsplan

Den 23–29 september 2021 pågår Stockholm Creative Edition, en ny mässa med fokus på svensk design. En av de utvalda deltagarna är den prisbelönta formgivaren Marie-Louise Hellgren och designstudion HEARTEARTH LAB, som tillsammans med Humlegården Fastigheter etablerar en pop-up studio vid Engelbrektsplan.

Under sju dagar öppnar showrooms, studios och designers runtom i Stockholms innerstad upp sina dörrar för allmänheten. Initiativtagare är Ulrika Kjellström Attar och Philippe Attar, grundare av designstudion Atmosfär by Attar. Ambitionen är att lyfta fram och främja svensk design och hantverk.

Pop-up med fokus på upcycling
I samarbete med Humlegården Fastigheter öppnar HEARTEARTH LAB en pop-up studio på Humlegårdsgatan 31 vid Engelbrektsplan. Bakom HEARTEARTH LAB står Marie-Louise Hellgren, en uppmärksammad formgivare som fokuserar på projekt med inriktning mot cirkulär ekonomi och upcycling. Hon har under åren genomfört flera spännande samarbeten med exempelvis Asplund, Örsjö, Filippa K och Stolab. 2020 utsågs hon till "Årets miljöprofil" av tidningen Residence och hennes formgivning finns representerad på Nationalmuseum i Stockholm. Utöver deltagandet i Stockholm Creative Edition är Marie-Louise Hellgren även aktuell i en pågående utställning på Institut Suédois i Paris, där hon medverkar med en paviljong under designmånaden Swedish Design Movement.

Ett spännande inslag i kvarteret
Genom etableringen av en pop-up studio vid Engelbrektsplan, mitt emot Kungliga biblioteket, ges allmänheten möjlighet att upptäcka formgivaren Marie-Louise Hellgrens unika process. Tillsammans med sitt designteam kommer hon att visa flera exempel på innovativa tekniker och lekfulla objekt som utgår från studions inriktning mot cirkulär design. Gästspelet pågår från den 23 september till och med den 30 december 2021. Studion kommer att utvecklas och byta skepnad genom upcycling, där man använder exempelvis spillmaterial och återvunna produkter på ett nytt sätt.

− Vi kommer att visa nya produkter av återvunnet material och bjuda in till samtal och temakvällar. I vanliga fall ser man bara det färdiga resultatet av en formgivares arbete, men inte processen bakom. Jag tror att många kommer att tycka att det är kul att bara gå förbi och titta i fönstret eller komma in och se hur jag arbetar. Jag ser fram emot det fortsatta samarbetet med Humlegården och att få bjuda in allmänheten, säger Marie-Louise Hellgren på HEARTEARTH LAB.

− För oss på Humlegården är detta initiativ en möjlighet att fördjupa oss i den viktiga förflyttningen mot en cirkulär ekonomi. Vi ser fram emot att få utforska detta område tillsammans med Marie-Louise, som är en sann pionjär och inspiratör. Frågan är viktig för vår bransch och utöver samarbetet med HEARTEARTH LAB deltar vi även i ett forskningsprojekt som fokuserar på cirkulär ekonomi och hur man kan bygga om lokaler på ett mer hållbart sätt, säger Mattias Svensson, Chef Hållbar utveckling på Humlegården.

Välkommen att besöka HEARTEARTH LAB
Humlegårdsgatan 31, Stockholm
Öppettider under Stockholm Creative Edition, 23–29 september:
Vardagar kl. 12.00-19.00
Helger kl. 12.00-18.00

För mer information:

Vid frågor, vänligen kontakta:
Madeleine Castenvik Holt
Marknads- och kommunikationschef, Humlegården Fastigheter
E-mail: madeleine.castenvik@humlegarden.se

Mattias Svensson
Chef Hållbar utveckling, Humlegården Fastigheter
E-mail: mattias.svensson@humlegarden.se

Marie-Louise Hellgren
HEARTEARTH LAB
Tel: 070-419 84 54
E-mail: info@marielouisehellgren.com

• humlegården
  • humlegården fastigheter
  • engelbrektsplan
  • hållbarhet
  • stockholm creative edition

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 88 anställda och äger 59 fastigheter till ett värde om 36,8 miljarder kronor (30 juni 2021). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. För mer information, besök www.humlegarden.se.

Madeleine Castenvik Holt

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef 072-0582175