Byggkollo i Huddinge ska inspirera och uppmuntra barns bygglädje under sommarlovet

Nyhet -

I juni arrangerar bygginspiratören och Huddingebon Sandra Mobaraki ”Byggsandra” för första gången ett byggkollo i Huddinge i samarbete med Unga för orten. Med handledning från snickare och feriepraktikanter kommer 20 barn bygga kojor med återbrukat material.

Barnen bygger Huddinge är ett dagkollo för barn i åk 2-4 under vecka 24. Här kommer barnen få lära sig mäta, såga, spika, skruva och måla. Syftet är att uppmuntra barnens bygglädje och skapa ett intresse för byggbranschen.

Tillsammans med ungdomar från feriepraktiken Unga för orten och snickare kommer barnen att bygga en varsin koja.

– Jag ser fram emot att få sprida bygglädje i Huddinge kommun, kommunen som jag själv bor i och jobbar från. Det känns extra roligt att barnen ska få testa på att snickra, skaffa nya vänner och få testa på att skapa något som de kan vara stolta över. Vem vet, kanske är det de som i framtiden är med och bygger samt utvecklar kommunen?, säger Sandra Mobaraki, bygginspiratör och initiativtagare till Barnen bygger Huddinge.

– Vi är glada över att tillsammans med Huge Bostäder, Balder och Arcona kunna stötta dagkollot Barnen bygger Huddinge. För oss är det här ett sätt att bidra till en bra sommar för barnen i Huddinge och att få fler unga, särskilt tjejer, att intressera sig för byggbranschen. Dagkollot kommer att hålla till i en våra skolfastigheter i Vårby och vi kommer också skänka återbrukat byggmaterial för att bidra till kreativitet och medvetenhet kring hållbarhet, säger Henrik Örneblad, vd Huddinge Samhällsfastigheter.

Bakom projektet står fastighetsbolagen Balder, Huge Bostäder och Huddinge Samhällsfastigheter samt byggentreprenören Arcona.

Läs mer om Barnen bygger Huddinge: https://www.husf.se/barnenbyggerhuddinge

För mer information, kontakta:
    Sandra Mobaraki, bygginspiratör
    byggsandra@gmail.com, 070-212 20 45