Henrik Örneblad, vd, och Tomas Hansson, styrelseordförande, Huddinge Samhällsfastigheter. Foto: Ola Jacobsen

Huddinge Samhällsfastigheter går med i Allmännyttans klimatinitiativ

Huddinge Samhällsfastigheter går med i Allmännyttans klimatinitiativ. Det är ett gemensamt upprop inom allmännyttan med syfte att minska utsläppen av växthusgaser genom ambitiösa mål, samverkan och aktivt erfarenhetsutbyte.

Huddinge Samhällsfastigheters vd Henrik Örneblad och styrelseordförande Tomas Hansson undertecknade Allmännyttans klimatinitiativ på Glömstaskolans skolgård i södra Huddinge.

– Genom att gå med i klimatinitiativet kan vi både utbyta erfarenheter med andra aktörer och stärka allmännyttans gemensamma kraft som stor beställare. Genom att tillsammans ställa krav kan vi bidra till klimatomställningen, säger Henrik Örneblad, vd Huddinge Samhällsfastigheter.

"Snabba och omfattande minskningar"

Bygg- och fastighetsbranschen står idag för omkring 19 procent av Sveriges utsläpp. Huddinge Samhällsfastigheter ska vara med och bidra till att Sverige uppnår målet om att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären senast år 2045.

– Det krävs snabba och omfattande minskningar av koldioxidutsläpp i stor skala, och här har vi som fastighetsbolag möjlighet att bidra, säger Henrik Örneblad, vd Huddinge Samhällsfastigheter.