Huge Fastigheter blir två bolag

Idag den 9 oktober delas Huge Fastigheter upp i två nya bolag: Huge Bostäder AB och Huddinge Samhällsfastigheter AB. Detta efter ett beslut i kommunfullmäktige i Huddinge i februari.

Huge Bostäder AB kommer att äga fastigheter med bostäder, centrumanläggningar och lokaler för handel samt kontor. Huddinge Samhällsfastigheter får ansvar för de fastigheter som idag främst har kommunal verksamhet. Det gäller till exempel skolor, förskolor, äldreboenden och idrottsplatser.

Karin Strömberg Ekström blir vd för Huge Bostäder AB.

– Med våra bostäder och stadsdelscentrum kommer Huge Bostäder att spela en viktig roll för utvecklingen i Huddinge. Inte bara genom att bygga nya bostäder, utan också genom en effektivare inriktning på vårt arbete med fövaltning och fastighetsunderhåll, säger hon.

Henrik Örneblad blir tillförordnad vd för Huddinge Samhällsfastigheter AB.

– I nära samarbete med Huddinge kommun kommer Huddinge Samhällsfastigheter att vara en betydelsefull aktör för att fylla det framtida behovet av nya lokaler för kommunal verksamhet. Vi kommer också att kunna ha tydligare fokus på den dagliga förvaltningen av våra lokaler och arbeta för bra miljö, luft och underhåll, säger Henrik Örneblad.

Ämnen

Huddinge Samhällsfastigheter är ett kommunalt bolag som äger och förvaltar merparten av Huddinges skolor och förskolor, men också äldreboenden, idrottshallar och friluftsanläggningar. Totalt ingår 160 fastigheter, vilket motsvarar 407 871 kvadratmeter. Bolaget har 120 anställda och omsätter 680 miljoner kronor.

Vårt uppdrag är att tillgodose Huddinge kommuns behov av ändamålsenliga lokaler utifrån kommunens riktlinjer gällande kostnadseffektivitet och självkostnadsprinciper. Utöver drift och underhåll arbetar vi även med omfattande om- och tillbyggnationer samt nybyggnationer.

Theresia Bjuhr

Vi äger, utvecklar och förvaltar kommunala fastigheter i Huddinge

Huddinge Samhällsfastigheter är ett kommunalt bolag som äger och förvaltar merparten av Huddinges skolor och förskolor, men också äldreboenden, idrottshallar och friluftsanläggningar. Totalt ingår 157 fastigheter, vilket motsvarar 428 262 kvm uthyrningsbar yta (LOA). Huddinge Samhällsfastigheter har 135 anställda och omsätter 700 miljoner kronor. För mer information besök: www.husf.se

Huddinge Samhällsfastigheter