Landsbygdens Sommarmöte lockar varje år många besökare. Fotograf: Erik Hellquist

Landsbygdens Sommarmöte i Hylletofta lockar rekordmånga utställare

När Landsbygdens Sommarmöte slår upp portarna på lördag kan de 5000 besökarna se fram emot över 140 utställare, fölmönstring, koutställning, mathantverk, DM i veterantraktorplöjning och mycket mer.

”Aldrig någonsin har vi haft så många utställare. Det är fantastiskt roligt att så många vill vara med på denna mötesplats för de gröna näringarna. Det är en plats för möten, inspiration och nya kontakter”, säger Frida Carlsson, VD Hushållningssällskapet Jönköping.

Hushållningssällskapet Jönköping har arrangerat Landsbygdens Sommarmöte i 50 år och intresset för mässan bara ökar. Varje år är mässan på en ny gård eller by vilket gör varje år unikt. I år är Landsbygdens Sommarmöte i Hylletofta där Anna och David Brogård driver företaget Tjurit AB nötköttsuppfödning och de har många smarta och hållbara lösningar på sin gård. Årets tema för sommarmötet är “Gården som resurs”.

”Ett mål är att driva gården hållbart över tid och med så liten påverkan utifrån som möjligt”, säger David Brogård, lantbrukare och årets värd för sommarmötet.

På plats kommer Landshövding Helena Jonsson att inviga dagen från scenen. Här kommer även prisutdelningen för Årets Matentreprenör att hållas. Från scenen och i innovationstältet kommer besökare att kunna lyssna på inspirationsseminarier som hålls av företagare om framtidens innovationer och smarta lösningar för lantbruket.

När: 26 augusti
Var: