Ett roligt och utmanande uppdrag, menar Johan Harryson, ny rektor/vd för Hvilan Utbildning.

Ny vd/rektor till Hvilan utbildning

Utbildningsföretaget Hvilan AB finns på flera orter i södra Sverige och erbjuder vuxenutbildning inom trädgård. Företaget köptes nyligen gemensamt av flera Hushållningssällskap. Nu har Johan Harrysson utsetts till ny rektor/vd. Han kommer närmast från tjänsten som kommundirektör i Karlskoga.

– Jag ser verkligen fram emot uppdraget som vd/rektor på Hvilan Utbildning. Genom de samtal jag haft under rekryteringsprocessen är jag övertygad om att uppdraget kommer bli både roligt och utmanande, säger Johan Harryson. Jag ser med stor förväntan fram emot att få lära känna medarbetarna och tillsammans med dem bidra till en fin utveckling av verksamheten.

Hans tjänst som kommundirektör har föregåtts av olika roller inom utbildningssektorn, bland annat som rektor i Gnosjö, förvaltningschef i Mariestad och Växjö, bildningsdirektör i Danderyd och vd/ rektor för Stiftelsen Lundsbergs skola.

– Hvilans utbildningar ligger verkligen rätt i tiden, har fantastiska möjligheter och alla förutsättningar att lyckas, säger Sven Fajersson, ordförande i styrelsen Hvilan Utbildning AB. Vi behöver ett stabilt ledarskap som kan förvalta och utveckla verksamheten i rätt riktning, och ser med trygghet fram emot att Johan Harryson kommer att förvalta verksamheten i sin roll som rektor och vd.

Johan Harrysson tillträder sin tjänst den 9 januari 2023.

Kontakt:
Sven Fajersson, styrelesordförande Hvilan utbildning AB
E-post: sven.fajersson@hushallningssallskapet.se

Hvilan Utbildning
E-post: info@hvilanutbildning.se
hvilanutbildning.se

Fakta
Hvilan är en renodlad trädgårdsskola och bedriver trädgårdsutbildningar inom gymnasium, yrkeshögskola, yrkesvux- och arbetsmarknadsutbildning, branschkurser samt uppdragsutbildningar. Utbildningsverksamheten består av gymnasiala utbildningar inom områdena naturbruk, hantverk samt restaurang och livsmedel. Hvilan Utbildning är en av landets niobranschskolor inom trädgårdsnäringen med uppdraget att förse den gröna näringen med kompetent personal och kompetensutveckling. Hvilan Utbildning köptes hösten 2022 av Hushållningssällskapet Skåne, Kalmar Kronoberg Blekinge och Sjuhärad. Hushållningssällskapet driver sedan tidigare ytterligare sju naturbruksgymnasier runt om i landet.