Per Stenström tilldelas guldmedalj av kunglig krona

Per Stenström tilldelas guldmedalj av kunglig krona

Under Hushållningssällskapet Hallands årsstämma delades priser ut till personer och småföretag som gjort betydande insatser för landsbygden. Ordföranden i Bertebos stiftelse, Per Stenström tilldelades av Hushållningssällskapet Halland, en guldmedalj av kunglig krona.

”För ett enastående entreprenörskap. För ett värderingsburet ledarskap. För Kärleken till Halland som kommit så många till del.” Löd motiveringen när medaljen överlämnades till Per Stenström från Hushållningssällskapet Hallands VD Annika Bergman och styrelseordföranden Jörgen Börjesson.

– Det här är fantastiskt hedrande och jätteroligt. Att få den uppmärksamheten för något man gör som man tycker är roligt och att få driva verksamheten framåt, säger Stenström.

Per började arbeta på SIA Glass som barn. Han har sedan dess varit produktchef och VD på glassföretaget. Därefter blev han VD i SIA Glass moderbolag Bertegruppen, ett uppdrag han lämnade för tre år sedan. Efter sin långa karriär poängterar han medarbetarnas betydelse.

– Vi har jättemånga duktiga medarbetare och det är de som gör jobbet. Det gäller bara att hålla riktningen vart vi ska hän, förklarar Stenström.

Trollrundan i Fågelsång prisas

Utöver Per Stenströms utmärkelse delade Hushållningssällskapet Halland ut flera priser, däribland tilldelades Ann-Christine Gustafsson ett pris ur Folke Willstrands donationsfond. Priset tilldelas en person inom Laholms stad och Höks härad som fredar, förskönar eller berikar områdets natur och kultur.

– Att få den uppskattningen, det är stort, säger en rörd Ann-Christine.

Ann-Christine driver Trollrundan i Fågelsång utanför Våxtorp i Laholms kommun tillsammans med sin man Christer Gustavsson. Rundan är 1,5 kilometer lång och längs den bor mängder av troll, tomtar och andra småfigurer. Hon började med några få troll men nu har det vuxit och blivit större.

– Numera är det inte en en-mans-grej. Det är minst en två-mans-grej. Vi tar hjälp av barn och barnbarn, förklarar Ann-Christine och hennes man Christer Gustavsson.

Lista över samtliga pristagare under stämman:

Lisa Lemke – Stipendium ur George Stenströms fond.

Niels Treschow – För framstående insatser på landsbygden.

Långaryds lamm – För framstående insatser på landsbygden.

Träslövs Trädgård, Lars-Johan Svanström – Landsbygdspriset från Länsförsäkringar Halland.

Klintefjordens Skafferi – Gnistpriset.

Ann-Christine Gustavsson – Folke Willstrands donationsfond.

Hallands matgille – Hedersomnämnande av Hushållningssällskapet Halland.

Lindelie Eriksson Pietsch – Utmärktpriset, utses av Hallands 4H.

Nicole Lindblom – Utmärktpriset, utses av Hallands 4H.

Per Stenström – Guldmedalj av kunglig krona, tilldelad av Hushållningssällskapet Halland.